Betal på bussen med mobilen

Telenor Research & Innovation og busselskapet Cominor gjennomført en vellykket test av mobiltelefonen som betalingsmiddel på bussene i Tromsø. Om et år eller to vil du kunne kunen gjøre det samme på bussen, trikken eller toget.

Slik slipper du å måtte bruke kort og kontanter når du tar offentlig transport, mener Telenor.

Tilbakemeldinger fra brukerne er svært positive:

– Mobilen har vi jo med oss uansett, mens busskort og kontanter ofte kan ligge igjen hjemme. At vi kunne se på mobilen hvor mange klipp vi hadde igjen før vi gikk på bussen, var blant de tingene vi satte pris på.

Cominor benytter i dag et billetteringssystem hvor elektroniske smartkort holder styr på de reisendes forhåndsbetalte klipp. Ved påstiging holder brukerne kortet i nærheten av en kortleser, som tar ett elektronisk «klipp» av smartkortet, som fungerer som billett.

Lagres i mobilen
Telenors forskere har utviklet en egen løsning for mobiltelefoner, som støtter Cominors billetteringssystem. Det innebærer at klippekortet lagres i selve mobiltelefonen eller på telefonens SIM-kort.

Teknologien går under navnet Near Field Communication (NFC) og gjør det mulig for elektronisk utstyr å kommunisere over korte avstander på noen få centimeter.

Enkelt å sjekke status
NFC-telefonene i pilotprosjektet i Tromsø ble brukt på lik linje med de vanlige smartkortene på Cominors busser fordi busskortet var integrert i telefonen.

I tillegg kunne de reisende sjekke status på busskortet med et enkelt tastetrykk på telefonen.

De kunne også lese av på mobilens skjerm når billetten ble aktivert, og slik beregne siste mulighet for en eventuell overgangsbillett samt kunne forevise billetten for kontroll.

Fornøyde pilotbrukere
I fjor høst fikk cirka 30 pilotbrukere i Tromsø utdelt hver sin telefon klargjort for bruk. I den fire uker lange pilotperioden fungerte billettløsningen bortimot knirkefritt.

– Vi ønsket først og fremst å høre om folk liker denne måten å bruke mobiltelefonen på, og hva som skal til for å få løsningen enda bedre, sier forsker Erlend Pedersen, prosjektleder for utviklingsarbeidet hos Telenor.

– I en eventuell videreføring vil mobiltelefonen også kunne brukes til å forhåndsbetale reise¬produktene. Først da er vi over på en løsning hvor kontant betaling på bussen er borte. NFC-telefonene vil også kunne brukes til å hente ned ruteinformasjon og annen informasjon som er nyttig for den reisende, sier Pedersen.

Betjene folk raskere
Thor-Harald Lauritsen, billettsystemansvarlig og prosjektleder for piloten hos buss-selskapet Cominor i Tromsø, ser fram til en alternativ måte å betale for reiseproduktene på.

– Vi ønsker å betjene folk raskere når de er ute og reiser, og gjøre overganger mellom ulike transportmidler mer smidig. Selvfølgelig er det viktig for oss at kontantstrømmen reduseres og at våre kunder opplever det som enkelt og fleksibelt å ta bussen, sier Lauritsen

Betalingskort i mobilen
Lars Ingvard Hoff, leder for FutureSIM-satsingen i Telenor Research & Innovation, har stor tro på at mye av det vi i dag har i lommeboken etter hvert kommer til å bli lagt inn i mobiltelefonen eller på SIM-kortet.

– I tillegg til billetter vil du for eksempel kunne ha betalingskort, nøkler og mye annet i mobiltelefonen. Bussbilletten i Tromsø er et skritt mot denne visjonen. Dette prosjektet viser at vi gjennom samarbeid med selskaper innenfor andre bransjer kan være med på å bringe nye, innovative tjenester til kundene våre, sier Hoff.

Legg igjen en kommentar