Sesam Sesam legg deg ned

Schibstedt-sastingen på søkemotoren Sesam legges ned. Det var på tide. Bortsett fra spennende kart i 3D og mobile gatebilder har satsingen til en halv milliard kroner vært en katastrofe.

Det er aldri hyggelig når noen mister jobben. Etter at Schibstedt har gått på trynet med Sesam-satstingen blir 100 ansatte dessverre rammet. Jeg føler med de som må slutte.

Sesam kommer fremdeles til å bestå som tjeneste, men skal nå driftes av lite team underlagt Finn.no. Kanskje de nå klarer å få overskudd , selv om jeg tviler på det.

Det skal utrolig mye annonser og bedriftsavtaler på plass før de klarer å hente inn de 500 millionene kronene Sesam har kostet til nå. Jeg tror ikke de får en halvdød hest til å galoppere.

I fire år har Schibsted holdt på med Sesam uten nevneverdig suksess. Den norske søkemotoren ble derfor relansert i desember. Men nettsøket ble dessverre nedprioritert på førstesiden. I stedet valgte de å satse på personsøk, bedriftssøk og kartsøk. Det var en tabbe.

Kanskje ikke så rart at Google jublet da de så hva Sesam i panikk hadde foretatt seg?

Jeg har aldri likt noen form for monopoler – heller ikke Googles maktdømme. Derfor var jeg optimistisk og spent da Sesam i fjor med brask og bram lanserte sin 3D-karttjeneste. Likeså da Sesam kom med sine gatebilder.

Disse to Sesam-løsningene var teknisk meget bra laget, og var et spark til Googles streetwiew. Men dessverre klarte ikke ledelsen å finne en god nok inntektsmodell for karttjenesten og mobilbildene.

Og det er det som er gjennomgangsmelodien når det gjelder Sesam. Det nytter ikke å ha verdens beste tekniske løsning, når du ikke markedsfører den tilstrekkelig og klarer å tjene penger på den.

Sesam Sesam lukk deg opp – heter det i trylleformelen.

Nå er det på tide at ånden i flasken trekker seg tilbake. Helst for godt, før eierne taper enda mer penger.

Eller hva mener du?

Legg igjen en kommentar