Endelig har mobilkanalen fått sin egen valuta

– Endelig har vi fått en ”valuta” som kan definere verdien av kommunikasjonen i mobilkanalen. TNS Gallup-målingene som nå på er plass utgjør en milepæl i utviklingen av mobilt internett, sier daglig leder David W. Jacobsen i Marvellous Norge.

Jacobsen kommenterer den nye mobilmålingen som TNS Gallup nylig lanserte i samarbeid med Mediebedriftenes Landsforening og Mobiletech. Det har vært tekniske og markedsmessige utfordringer som gjorde at en slik løsning har latt vente på seg, men nå er den på plass.

Marvellous er et selskap i det internasjonale Aegis Media Group som også eier mediebyrået Carat. Marvellous er gruppens spydspiss og kompetansesenter for mobil markedsføring.

Helt avgjørende
– For utvikling av annonsering på mobil, merkevarebygging og bygging av communities er det helt avgjørende at mediene presenterer en slik måling. Markedet ville ikke akseptert noe annet av en seriøs mediekanal, sier Jacobsen som legger til at tallene kanskje er noe skuffende så langt, men at det er klare indikasjoner på at antall brukere øker jevnt.

– Når vi nå etter hvert også får på plass prismodeller for sluttbrukeren, type «all you can eat», vil det store massemarkedet ikke lenger engste seg for å surfe på Mobilt Internett. Målingene er basert på en løsning fra Mobiletech og TNS Gallup. Mobiletech står bak teknologien som samler inn rådata, mens TNS Gallup kvalitetssikrer, analyserer og rapporterer dataene. Dataene som samles inn hentes både fra terminalen, nettverket og mobiloperatørens systemer. Teknologien måler innhold som brukeren faktisk har sett. Dette gjør at målingene nå blir svært pålitelige, uavhengig av operatør, tilkobling og type terminal hos sluttbruker og teknologisk plattform og infrastruktur på brukerstedet.

Ukentlige trafikkdata
TNS Gallup vil publisere ukentlige trafikkdata for de nettstedene som omfattes av undersøkelsen.

– Våre medlemmer har i lang tid vært blant de fremste i verden når det gjelder å utvikle gode og brukervennlige mobile tjenester. Vi er derfor svært glade for at vi nå kan offentliggjøre de første tallene, sier Geir Engen, fagsjef i Mediebedriftenes Landsforening.

Administreremde direktør Christian Erichsen i Mobiletech forteller at det har vært et spennende prosjekt for hans selskap å bidra med rådata til TNS Gallup:

– Dette legges merke til også i det internasjonale markedet. Tallene som TNS «kverner» fram gir mye verdifull informasjon om hvordan folk bruker telefonen som informasjonskanal. For eksempel forteller de enormt mye om når på døgnet folk bruker mobilt internett og hvor lenge og hva de leser.

Erichsen er også opptatt av hva målingene forteller om hva slags terminal/telefon folk bruker på de ulike nettstedene:

– At Apple iPhone er så sterkt til stede i disse målingene med en sin relativt beskjedne markedsandel, forteller oss at utviklingen og distribusjonen av nye, brukervennlige telefoner, som iPhone, vil skape en markant trafikkøkning på mobile nettsteder.

Legg igjen en kommentar