Han bestemmer hva du har av mobiltjenester

Ingen kan så mye og har jobbet så lenge med mobiltjenester i Norge som innholdssjef Marius Halle i NetCom. Han har prøvd alle de mobiltjenestene som du kommer til å bruke i morgen.

– Nordmenn er nysgjerrige og hekta på nye mobiltjenester. Vi adopterer raskt nye teknologier og ser stadig nye muligheter for å bruke mobilen til mer enn bare det å ringe. Det er ikke uten grunn at Norge står for 40 prosent av innholdsomsetningen i det svenskfinske TeleiaSonera som eier NetCom.  Det betyr at NetCom er det selskapet i TeliaSonera-konsernet som omsetter mest når det gjelder innholdstjenester, sier Marius Halle, som har vært innholdssjef i NetCom siden 2000.

Da han startet å jobbe med mobile innholdstjenester besto dette mest av polyfone ringetoner og svært enkle skjermbilder til mobiltelefonen din. I dag kjøper du kanskje den siste hitlåten av The Calling som ringetone og kanskje en avansert businessapplikasjon.

Apple viste vei
Med introduksjonen av smartphones økte antall innholdstjenester. Men det var først i fjor, når Apple kom med sin spesielle iPhone i Norge, at innholdstjenester virkelig tok av.

I dag kan du kjøpe alt mulig av nyttige og obskure innholdstjenester til iPhone. Dersom du trenger en tjeneste for aksjeporteføljen din eller du en kalkulatortjeneste som fortløpende regner ut hvor mange furutrær det vokser i Hakadal, ja så finnes det sikkert en spesiell innholdstjeneste for nettopp deg.

– Det er nesten ikke grenser for hva som nå tilbys av innholdstjenester. Både Apple og vi er opptatt av å følge lovverket. Derfor vil du for eksempel ikke kunne kjøpe pornotjenester eller andre ting som er usømmelig i våre nettbutikker – eller aps store – som det heter på fagspråket, sier Halle.

Datamaskin i lomma

Han mener mobilen vil få en viktigere betydning for nordmenn når stadig flere av oss vil oppdage at mobilen har utviklet seg til å bli en liten, men likevel svært avansert datamaskin du kan ha med deg i lomma, i beltet eller i veska.

Jeg tror derfor at innholdsmarkedet i Norge kommer til å ta av fullstendig de neste årene. Alle de tjenestene og funksjonene du er vant til å bruke på PC-en hjemme eller på jobben, skal nå konverteres slik at de også kan brukes på mobilen din. Og for å få tilgang til mange av disse må du kjøpe dem i form av mobiltjenester, sier Halle.

Selv om markedet for mobile applikasjoner og tjenester vil øke, så mener Halle at spill, musikk og underholdstjenester vil være det flest nordmenn vil kjøpe til sin favorittdings, nemlig mobiltelefonen. Legg merke til at både NetCom og Telenor har laget sine egne nettbutikker der du kan kjøpe musikk til mobiltelefonen.

– Ungdommen har alltid vist vei når det gjelder mobile innholdstjenester. De er dessuten storbrukere av spill på PC og internett. Mange av de mest populære nettspillene vil om ikke lenge komme i egne versjoner for avanserte mobiltelefoner eller rettere sagt; multimediaterminaler du kan ha med deg. Poenget er at mange du vil kunne være aktiv online på sitt favorittspill uavhengig av plattform. Og dette vil gi penger i kassa til de som selger mobiltjenester og økt trafikk for mobiloperatøren. Derfor vil innholdstjenester bli stadig viktigere for norske mobilselskaper, sier eksperten Halle.

Det store innholdsslaget

Under årets Mobile World Congress i Barcelona, som er den internasjonale mobilbransjens viktigste møteplass, ble det kjent at ”alle” i mobilbransjen vil hive seg på innholdsbølgen og selge mobiltjenester.
Før var dette noe kun mobiloperatørene drev på med. Men etter at Apple har en gigantisk suksess med sin Aps store, så vil mange av mobilprodusentene naturlig nok også ha en del av kaka.

Marius Halle sier at dette betyr at både mobiloperatøren og produsentene av mobiltelefoner vil bli konkurrenter i den påbegynnende innholdskrigen. Og slaget vil stå om hvem det er som skal få fronte sine innholdstjenester i menyen på din neste mobiltelefon; er det eksempelvis NetCom som operatør eller Nokia som produsent?

– Dette kommer til å bli en grenseoppgang som må gjøres mellom mobiloperatøren og produsenten av mobiltelefonen. Det vil bli tøffe tak, men diskusjonen er uunngåelig ettersom mobiloperatørnene i dag ofte subsidierer mobiltelefoner i forbindelse med salg av mobilabonnement.  Og operatørene vil selvfølgelig ha mest mulig igjen for at de sponser telefonene. Det å være synlig med innholdstjenester i menyen på mobilen er derfor svært viktig for oss. De fleste mobiltelefoner vil derfor være forhåndskonfigurert når du kjøper dem i fremtiden, sier Halle.

3 thoughts on “Han bestemmer hva du har av mobiltjenester

  1. 1) Det nye 4-G modemet, blir det utbygget til resten av landet?
    2) Hvilken max hastighet kan du få med 4G? Kan dette erstatte et av alternativ som vanlig internett leverandører leverer?

    Hilsen
    Jo Are !

  2. 4G fra NetCom skal bygges i Oslo, Stavanger, Kristiansand, Trondheim, samt i en del større byer. Teoretisk maks hastighet er 100 Mbit/s. Jeg har vært tilstede under en test der vi kom opp i 83 Mbit/s, noe som er raskt sammenlignet med ADSL. Tror det vil ta tid før 4G tar av i markedet. Prisene må ned før Ola Nordmann hiver seg på denne bølgen. God jul!

Legg igjen en kommentar