Lukk ikke øynene for mer effektive mobilløsninger

Selv om det er finanskrise så må norske bedrifter fortsatt kommunisere med hverandre.  Vi ser at stadig flere av våre bedriftskunder er ute etter mer effektive – nødvendigvis ikke billigere – mobilabonnementer og teleløsninger enn tidligere.

Dette sier Hans-Henrik Merckoll (40), som er avtroppende direktør i Telehuset. Siden 2005 har han snudd alle steiner i Telehuset, som ”tidligere hadde dårligere resultater”, sier Merckoll.
Ryddejobben er gjort. Han har strukturert opp Telehuset. Kjededriften er blitt betydelig bedre. Sterkere synergier mellom avdelinger, stordriftsfordeler, felles innkjøp og bevisst satsing på utdanning av de butikkansatte, er bare noe av hestekuren selskapet har vært gjennom.

Men det har også skjedd noe ekstra, som til nå ikke har fått de store overskriftene i norsk IT-presse; Telehuset har gått fra å være en forhandler som ensidig satset på privatmarkedet til å satse massivt på bedriftsmarkedet.  Og dette har gitt positive resultater. I dag er regnskapsresultatene til Telehuset sunne, og andelen av privatkunder er på 30 prosent, mens bedriftsdelen av kundene er på hele 70 prosent!

Gjorde et riktig valg
Det er ingen hemmelighet at mange sliter ettersom det er finanskrise. Retailbransjen har det tøft. Men dersom vi ikke hadde satset så kraftig på bedriftsmarkedet, så hadde det vært problematisk for oss, sier Merckoll.
Han har i den siste tiden lagt merke til at kundene bevarer mobiltelefonen lengre enn de gjorde tidligere. Reparasjonsfrekvensen i ferd med å gå opp.

Men det flest bedriftskunder nå er opptatt av, er å få bedre kostkontroll og opp nytteverdien på mobilabonnementene til de ansatte. De søker mer effektive – nødvendigvis ikke billigere – abonnementer. Vi ser at hele bedrifter går over på fastpris-løsninger. Og det kan være smart! Vi har selv gjort det, sier Merckoll.

Mobiz-veteran overtar
Hans-Henrik Merckoll skifter snart beite til ErgoGroup, hvor han blir ny direktør for Regionale tjenester. Bjørn Haraldseth (43) er ansatt som ny administrerende direktør i Telehuset. Når Mobile Business Magazine er på besøk, holder gammel- og nydirektøren på med ”overlevering” av prosjekter og økonomisk gjennomgang av Telehuset.

Det er ikke uten grunn at det nettopp er Haraldseth som nå skal lede Telehuset. Han kommer fra stillingen som markedsdirektør i Telenor Business og har vært ansatt i Telenor siden 1996. Haraldseth har jobbet innenfor Telenors internasjonale virksomhet, og har hatt produktlederansvar innenfor både datakommunikasjon og mobil på bedriftssiden.

Må jobbe ute i butikkene
Jeg er opptatt av å forbedre mobil business og bedriftsmarkedet kjenner jeg dessuten godt til. Det er en stund siden jeg har jobbet i butikk, men jeg vil som Hans-Henrik Merckoll også jobbe en periode ute i butikkene som vanlig selger for å bedre få innsikt i eksakt hva bedriftskundene vil ha, samt finne ut hvordan vi kan forbedre oss mot dette viktige segmentet. Etter det jeg har hørt, må alle på hovdekontoret i Telehuset jobbe en periode ute i avdelingene og butikkene. Jeg vil ikke være noe unntak fra den regelen, sier Haraldseth.

I dag jobber det 250 ansatte i Telehuset. De fleste av disse jobber i 33 butikker, som er spredt fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.

Både Merckoll og Haraldseth er opptatt av at Telehus-avdelingene skal fortsette med å spesialisere seg. Ikke minst ettersom bedriftsmarkedet nå er blitt stadig mer opptatt av mobil datakommunikasjon i tillegg til talekommunikasjon.

Skal være enkelt
Oppskriften har vært at enkelte butikker har spesialisert seg på bedriftsmarkedet, mens andre har tatt for seg privatmarkedet. Men tro ikke at bedriftskundene ikke går i ”privatmarkedsbutikkene” til Telehuset. 36 prosent av kundene i disse butikkene er nemlig bedriftskunder.

Vi vil fortsatt ha et grunnsortiment for bedriftsmarkedet i ”privatmarkedsbutikkene” til Telehuset. Det fine er at en bedriftskunde kan hente ut varer eller få service i nærmeste Telehus-butikk. Det skal være enkelt, sier Haraldseth.

Legg igjen en kommentar