Vollvik kjøper folk på Facebook

Idar Vollvik prøver å kuppe mobilmarkedet – igjen.  Er det uetisk at han på Facebook gir bort mobiler, reiser, fotballkamp, middag og en helaften på byen?

Mannen som sølte bort en milliard kroner er på offensiven. Vollvik sies å være smart, men ikke så smart at han sikret litt av milliarden han fikk da han solgte Chess til TeliaSonera.

Nylig holdt det å gå galt med Vollvik. Fryktelig galt. Hadde det ikke vært for en gavmild og kanskje litt naiv, hemmelig investor fra vestlandet, så ville Vollvik-en gått dundrende konkurs.

FOTO: Utsnitt av bokomslaget "Idar Vollvik om PR".

Bra at han sto han av, som de sier i Nord-Norge når det er hardt vær.

Etter å ha gjort sukess med Chess, solgt herligheten og senere i bokform skrytt om hvordan han lurte media – så prøver han seg på Ludo. Ikke det kjente brettspillet, men mobilselskapet som du finner her.

Selv om Vollvik berget seg fra konkurs er han fortsatt i akutt pengemangel. Dette er en av grunnene til at han er på desperat jakt etter markedsføring som ikke koster noe særlig.

Han vil bruke Facebook som kanal, noe jeg også mener er bra. Sosiale medier – som Facebook, Twitter og den slags – er i vinden for tiden og føles riktig å bruke.

Men Vollvik-en gjør ikke noe særlig nytt. Han bare repiterer sin gamle medieoppskrift; å selge seg selv som reklamemagnet for et mobilselskap som er i stargropa. Eller for å sitere han på Facebook; «Fra denne profilen ønsker jeg involvere dere i mitt liv, og i de prosjektene jeg brenner for».

Han skriver at han har som mål å komme i dialog med 10.000 mennesker på Facebook. Det han ikke skriver, er at han gjør dette for å selge mobilabonnement:

«Ved 3.000 tilhengere sender jeg ut 10 Sony Ericsson mobiltelefoner. Ved 5.000 tilhengere tar jeg med 3-4 av dere på fotballkamp, middag og en helaften på byen. Flere kjenner til mitt glødende forhold til Brann, så med riktig timing blir det en rød helaften. Ved 10.000 tilhengere inviterer jeg 5 av mine tilhengere til Marbella. All expenses paid. Jeg kan også friste med prøvekjøring av min Koenigsegg

Det å kjøpe kunder i form av annonser er i Norge regnet som å være uetisk. Noen kaller det villedende markedsføring. Men hva visst det skjer på Facebook?

Er Facebook, Twitter og andre nye sosiale medier i ferd med å bli en gråsone der man ikke tar hensyn til lover, regler og god forretningsetikk? Hva mener du?

Når Vollvik-en er ferdig med å raide sosiale medier kommer det sikkert ut en ny skrytebok.

Allternativ tittel kan kanskje være: «Idar Vollvik om Facebook – slik lurer du kundene og media en gang til».




2 thoughts on “Vollvik kjøper folk på Facebook

  1. Vil da strengt tatt ikke si at Vollvik har lurt noen kunder, men heller media.
    Vollvik er en personlighet for alle selskap han er involvert i, på samme måte som Steve Jobs er ikon i Apple. De selger på det de kan, og det gjør Vollvik rett i. Jeg syns Facebook-opplegget var så bra at jeg kjøpte Ludo selv.

Legg igjen en kommentar