Nordmenn elsker mobilen også i nedgangstider

Ikke siden 2004 har det norske mobilmarkedet vokst så mye som i 2008, målt i antall abonnementer. Dette viser PTs rapport ”Det norske ekommarkedet 2008”.

Også i bredbåndsmarkedene er det de mobile abonnementene som har sterkest vekst.

– Nordmenns kommunikasjonsvaner synes ikke å påvirkes i retning mer beskjeden mobilbruk. Tvert imot fortsetter vi å prate mer i mobilen, og vi sender flere SMS. Kanskje er det viktigere enn noen gang å holde kontakt når det butter imot på flere områder?, sa direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet, da han tirsdag la frem analysen av ekommarkedene i Norge 2008, og tall for første kvartal 2009.

Fortsetter å stige
Omsetningen i ekommarkedet i Norge (hovedsakelig mobil, fasttelefoni og Internett) fortsetter å stige, og bransjen omsatte i 2008 for over 31 milliarder kroner. Dette er en økning på én prosent fra 2007.

– Det er meget gledelig at bransjen holder stand i et urolig finansmarked, sa Jensen.

Hver kunde i norske mobilselskap snakker nå i gjennomsnitt i underkant av tre timer og sender 109 SMS-er i måneden, og prisene har falt også i 2008.

Surfer mobilt som bare det
Mobilt bredbånd omsatte for en halv milliard kroner i 2008, og er den ekomtjenesten som står for den største veksten i antall abonnement, også i 2009. Ved utgangen av første kvartal var det flere enn 300.000 abonnementer, og nesten seks av ti er i privatmarkedet.

Andelen husstander med fasttelefoni fortsetter å synke. I 2001 hadde ni av ti husstander fasttelefon, mens tallet nå er syv av ti.

Tallene inkluderer husstander med bredbåndstelefoni, og denne tjenesten har vært i kraftig vekst helt siden den ble introdusert i 2004. Nå, både ved utgangen av 2008 og etter første kvartal 2009, viser tallene at veksten har flatet fullstendig ut.

Legg igjen en kommentar