Forbrukerombudet roser Telenor

Det er sjelden kost. Men nå har det altså skjedd; forbrukerombud Bjørn Erik Thon roser Telenor etter at teleselskapet introduserte abonnement uten fakturagebyr.

Telenor lanserte tidligere i juni et nytt abonnement som gjør det mulig å slippe gebyr for kunder som trenger papirfaktura.

– Med det nye abonnementet har selskapet vist at de tar forbrukerbehov på alvor, sier forbrukerombudet Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Forbrukerombudet ba i mai Telenor ta hensyn til forbrukere som har praktiske problemer med å gå over til eFaktura. Særlig eldre og svaksynte kan ha slike utfordringer, og det kunne derfor virke urimelig å kreve gebyr for papirfaktura.

Lager spesialabonnement
På Norsk Pensjonistforbunds landsmøte i begynnelsen av juni, lanserte Telenor abonnementet Ring 200. Tilbudet vil gjelde for personer som kan dokumentere et behov for å fortsatt motta papirfaktura, og er tilgjengelig fra september 2009.

– Abonnementet ser ut til å gjøre det mulig for pensjonister og svaksynte å få innfridd sine forventninger om å slippe et urimelig gebyr. Forbrukerombudet vil likevel holde et øye med Telenor, og forventer at kostnadene ved papirfaktura ikke bakes inn i andre priser, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Telenor uttalte forrige uke at abonnementet vil ha en fastpris på 200 kroner i måneden, en makspris på 1 krone per samtale til fasttelefon, rabatt på opplysningstjenesten og ellers priser som dagens basisabonnement.

Anbefaler å sjekke Telepriser.no
Selv om Telenor nå imøtekommer kritikken, anbefaler Forbrukerombudet at alle forbrukere kontrollerer at de har et gunstig abonnement på Telepriser.no.

Ved å taste inn sitt normalforbruk, kan forbrukere sammenligne prisen for de ulike abonnementene.

– Det er fornuftig å undersøke om det er mulig å kutte telefonkostnadene ved å bytte til en annen tilbyder fra tid til annen, avslutter Thon.

Legg igjen en kommentar