Mobile applikasjoner må bli mer «sexy»

Det høres kanskje litt teit ut for en systemutvikler at grensesnittet på en forretningsapplikasjon skal se «sexy» ut, men det er en nødvendighet for å få deg til å bruke applikasjonen.

iPhone sin enorme suksess tilskrives mye alle tredjepartsapplikasjonene som har blitt gjort enkelt tilgjengelig via iTunes App Store.

Se min tidligere blogg om App Stores

Før iPhone sin tid så har alltid Microsoft evangelisert at Windows Mobile sin store styrke var det enorme utvalget av nettop tredjeparts applikasjoner og Palm brukte samme argumentasjon før de forsvant fra radaren, så tredjeparts applikasjoner er ikke noe nytt sånn sett.

Tradisjonelt sett har tredjeparts applikasjoner stort sett gått inn under tre forskjellige kategorier; Spill, verktøy som utvider standard funksjonalitet og applikasjoner for lagring og bearbeiding av informasjon, og det meste har vært «offline» applikasjoner som ikke aksesserer nettet.

De siste årene har samtidig web 2.0 vært den store snakkisen på desktopen. Brukerne har begynt å kommunisere sammen på internett, flyttet informasjon fra sine lokale PC-er og over på nettet og gjort seg mer uavhengige av den
personlige datamaskinen. Spørsmålet jeg da stiller meg er; er avanserte mobile nettlesere da den beste måten å aksesere disse tjenestene på mobilen?

Nja… jeg er ikke så sikker. I førstningen synes folk det er gøy å surfe på mobiltelefonen, men spesielt effektivt blir det ikke. Det blir mye scrolling (er det et norsk ord nå?), zooming og streving for å klikke på små URL-er.

For ikke å snakke om ventingen på at sidene skal lastes ned. Jeg er ikke alene om å mene dette, IDC har også publisert artikler om at nettleserene ikke er rede for å ta over for installerte applikasjoner på den mobile fronten.

På den sosiale siden ser vi at det florerer av Facebook, Flickr og Twitter-klienter. Her har man oppdaget et marked for små enkle mobil applikasjoner som gir deg et brukervennlig, og ikke minst; fingervennlig grensesnitt for å aksessere disse sosiale nettjenestene. Data caches slik at det blir minimalt med venting, og informasjonen tilpasses din mobil sin skjerm uten masse scrolling og zooming.

Det er de små enkle tidsbesparende applikasjonene som fenger folket. Bare se her på Mobizmag.no, den mest kommenterte artikkelen i skrivende stund er en artikkel om noe så enkelt som en bysykkel applikasjon.

På den måten bruker folk sosiale nettjenester mer effektivt og blir mer aktive. Hva med forretningsverden? Kunne ikke bedrifter også benyttet seg av samme formel?

Jovist, det finnes da masse løsninger der ute. Logistikkbransjen for eksempel har omfavnet mobile pakksedler fra leverandører som for eksempel Giant Leap.

Elektro og rørbransjen bruker mobile applikasjoner som ePocket Handyman, og enkelte salgsorganisasjoner har mobile CRM klienter fra SuperOffice og lignende.

Men hvor allment er egentlig dette i mer generelle bransjer? Ikke spesielt… hvorfor? Jeg tror det har med kompleksitet og pris å gjøre. Ofte er disse mobile applikasjonene stappfulle med funksjonalitet, men har et litt for lite brukervennlig grensesnitt som gjør at terskelen for sluttbrukerne blir litt høy. Samtidig er ofte prisen ganske høy.

Dette gjør innsalgsjobben vanskelig. Hvordan overbevise de som sitter på pengesekken om at relativt dyre mobile applikasjoner betaler seg?

Ikke misforstå meg, jeg mener absolutt ikke at man skal slutte å lage avanserte mobile løsninger, men jeg tror kanskje at man trenger enklere applikasjoner først. For å mykne opp markedet på en måte.

Hos Intelligent Quality hvor jeg jobber har vi nå utviklet en liten mobil klient vi kaller IQOPIA Mobile Desktop som foreløpig kun er lansert internt hos oss. Denne gjør ikke veldig mye, men nok til at våre ansatte ser nytteverdien og bruker den.

Hva gjør den? Jo den gir de ansatte et raskt og enkelt overblikk over siste nyheter fra intranettet vårt, samt muligheten til å utføre backup/restore av telefonen sin direkte mot en sikker server og hente andre mobile applikasjoner fra vår Device Managementløsning (i praksis samme som en app store).

Applikasjonen cacher mye data når applikasjonen ligger i bakgrunn, så brukerne opplever minst mulig venting når de navigerer seg rundt, og er laget veldig fingervennlig siden de fleste hos oss har telefoner med berøringskjerm.

Jeg tror det kan være mye å hente i å lage mindre CRM, ERP, intranett,  timeregistrering, supportsystem og lignende mobile applikasjoner med minimalt med funksjonalitet men til en billig penge, gjerne i form av et månedsabonnement så den initielle kosten blir liten.

Applikasjonene må kunne snakke med webservices og lignende tjenester via nettet slik at brukerne får korrekt og oppdatert informasjon, og slik at informasjonen de putter inn blir lagret sentralt med en gang, eller så raskt som mulig.

Jeg ser for meg enkel funksjonalitet som søk, automatiske rapporter og enklere data registrering, men med et enkelt og pent grensesnitt. Det høres kanskje litt teit ut for en systemutvikler at grensesnittet på en forretningsapplikasjon skal se «sexy» ut, med jeg tror det er en dyd av nødvendighet for å få sluttbrukerne til å ville bruke applikasjonen. Som alt
annet på dagens mobiltelefoner må det se innbydende og fristende ut å bruke.

Så kan de mer kravstore brukerne heller få tilgang til de større applikasjonene stappfulle med funksjonalitet når  bedriften ser at ansatte blir mer effektive med mobile applikasjoner. Ikke minst, ser at de ansatte blir mer presise i sine oppgaver og beslutninger.

Utrulling av mobile applikasjoner i organisasjonen kan også gi en litt mindre målbar effekt. Ved å gi de ansatte informasjon som intranett på mobil, kanskje mulighet for de ansatte til å gi enkle tilbakemeldinger (avstemninger og lignende) via mobiltelefonen, så kan man oppnå mer lojalitet, stolthet og identitetsfølelse med sin arbeidsplass. Jeg tror dette spesielt kan gjelde ved distribuerte organisasjoner der kanskje endel ansatte normalt sett ikke har tilgang til PC i det daglige.

Så hva venter dere på? Gjør bedriften mobil, få innhold ut der det kan nytteligjøres, men gjør det med små steg av gangen, og for all del; tenk på sikkerhet og administrasjon i samme moment som funksjonalitet og tilgjengelighet!

1 thought on “Mobile applikasjoner må bli mer «sexy»

Legg igjen en kommentar