Mobilbank tar fart i USA

Bankene blir stadig mer mobilklare, og ulike løsninger fra frittstående leverandører søker også å erstatte lommebok og kredittkort med mobiltelefon. Nå følger USA etter.

En ny rapport fra IDC understreker sterkt at banker som ikke nå er klar til å møte de nye utfordringene og realisere de nye mulighetene mobilteknologien gir risikerer å bli liggende etter sine konkurrenter.

– Mobilbanktjenester vil ikke stå tilbake for nettbanktjenester, sier Marc DeCastro, forskningssjef i IDC, til Cellular News, og varsler med det at det lukrative amerikanske markedet endelig er i ferd med å modnes.

Flere norske aktører, blant dem mobileAxept, på bildet illustrert av Lars Bilstad, har allerede gjort markedsaktiviteter «over there».

Analysebyrået tror at at betaling kan bli «killer»-applikasjoner som gjør at mobilbanken vil bli «mainstream». Sosiale nettverk kan også være en sterk driver.

I svarene IDC har fått i sine intervjuer i forbindelse med denne undersøkelsen, er bedre funksjonalitet, betalingsmuligheter, sikkerhet, partnerskap med operatører og utvikling av en felles plattform de mest gitte svarene på hva aktørene etterspør. Saldoinformasjon og overføring av penger mellom egne konti er også viktig.

Undersøkelsen, som har fokus på det amerikanske markedet, avdekker at man i USA ser at landet ligger bak på dette området i forhold til de globale trendene. Men potensialet er stort, og USA vil løpe raskt når de først begynner å løpet etter lederheatet.

IDC advarer løsningsleverandører mot å prise tjenestene basert på antall brukere, da dette kan føre til at bankene unngår å aktivt markedsføre tjenestene for å holde kostnadene lave. Byrået understreker også at ingen, absolutt ingen, bør ta snarveier som går på akkord med sikkerhet i den mobile kanalen.

Legg igjen en kommentar