Kjendis fikk sjokkregning på grunn av mobilt internett

Ida Wulf brukte 45 minutter på mobilt internett i utlandet og fikk regning på 12 000 kroner. Hun hadde ikke lest vilkårene …

Kjendisblogger Ida Wullf skriver på sine egne nettsider:

”Noen av dere som har mobilt trådløst nett fra Netcom her? Det har jeg. Da jeg kjøpte det fikk jeg beskjed om at hvis jeg surfet utenfor tidene jeg allerede hadde betalt for, ville dingsen stoppe å fungere når jeg hadde surfet for 50 kroner. Det skulle altså ikke være mulig å surfe for over 50 kroner per dag. Det er mulig det er jeg som er dum, men hvorfor skulle denne grensen forsvinne fordi jeg dro til utlandet?

Ja, jeg burde kanskje lest alt som stod med liten skrift. For jeg regner med at det står med mikroskopisk skrift helt nederst på et eller annet godt sammenbrettet informasjonshefte. Det er helt DRØYT av Netcom å ikke ha grenser for bruk i utlandet. Hvordan kunne jeg vite at 45 minutters bruk skulle gi meg en regning på over 12.000 kroner?”

Ida Wullf har helt rett; hvor fjern går det an å bli? For en ansvarsfraskrivelse!

Hun burde ikke skylde ikke på mobilselskapet. De har alt på sitt tørre.

Et godt råd er å lese vilkårene nøye for alle slags mobilabonnement! Og helst FØR du begynner å bruke det.

Dersom du ikke gjør det, kan du få deg en økonomisk overraskelse ved for mye trafikkbruk enn det som står i avtaleteksten med mobiloperatøren.

5 thoughts on “Kjendis fikk sjokkregning på grunn av mobilt internett

  1. Hun må da ha et j… dyrt abonnement? Eller så har hun lastet ned filmer.

    Vi som leser den lille skriften, er forsiktige med å slå på dataroaming i utlandet. Men jeg bevilger meg da å sjekke epost fra tid til annen hvis det går for lenge mellom hver gang jeg kan koble meg til WiFi. Og har ennå ikke sett mer enn ca. tusenlappen ekstra selv på lengre utenlandsturer.

  2. Enig Toralf! Wifi-kommunikasjon er en god løsning når man er på tur i utlandet. Internettkafeer er dessuten et billig alternativ. Det er viktig å tenke på at mobilt bredbånd – også kalt mobilt internett – IKKE er det økonomisk samme som ordinært internett! Dersom man misser på dette – noe frøken Wulf dessverre må ha gjort – så får man svi på pungen.

  3. Ja, man må vel kalles dum dersom man er ung og naiv. Vi som har levd litt vet jo godt at teleoperatører er skruppelløse og lar gjerne ungdom subsidiere feite femtiåringers proffabonnement gjennom lokketilbud, mikroskopisk skrift og spille på trender og impulser.

    Langt mer moral i Bandidos, A-B-C-gjengen, pushere på Grønland etc…

  4. Jeg har dessverre gjort akkurat det samme selv (riktignok over to uker og ikke 45 min) med både Telenor og Netcom abonnement i forskjellige eksotiske land pga dårlige wifitilbud. Ekstreme roamingkostnader burde autobegrenses av din operatør. Det kommer åpenbart til å komme en strøm av denne typen opplevelser i tiden fremover. Det hjelper ikke at brukeren burde vite bedre. Systemene bør tilpasses brukerens behov og ikke omvendt. Mao det burde tilbys en autogrense på roamingbruk slik at brukeren i det minste får et sms-varsel ved f.eks 2500 kr brukt på roaming pr.mnd. Bare vent, det kommer som et krav til norske operatører når forbrukermyndighetene virkelig kommer på banen.

    Men surfer du på youtube, med ukjent operatør på Bali fordi du kjeder deg, da ber du jo faktisk om en liten lærepenge….

  5. Grenser kommer… Bekreftet at Telenor jobber med det, Eu kommer også med krav…
    Dette er forøvrig ett problem de fleste bedriftene har opplevd vil jeg tru.

Legg igjen en kommentar