Går sammen om nytt teleprodukt til bedriftsmarkedet

Abraham Foss i Telenor og Knut Aaserud i Microsoft tror at Samordnet Kommunikasjon (Unified Communications) vil endre måten det kommuniseres på i norske bedrifter.

Det som er nytt med Telenors versjon av Samordnet Kommunikasjon er at det er integrert og det gir brukerne en langt større fleksibilitet til å utøve sin virksomhet uavhengig av tid og sted.

Dette hevdet Abraham Foss på en pressekonferanse torsdag formiddag.

Les også: Telenor lanserer torsdag Samordnet Kommunikasjon

Telenor er den første telekomoperatøren som lanserer en løsning for Samordnet Kommunikasjon i det norske markedet.

30.000 Telenoransatte allerede samordnende kommunikasjonstjenester. Denne viktige interne erfaringen danner basen for det nye produktet.

Les også: Funksjonaliteten som Telenors konkurrenter frykter

– Samordnet Kommunikasjon er en miks av flere kommunikasjonsformer. Det er en kundetilpasset tjeneste hvor tale, data, tekst, video og konferanseløsningene henger sammen både funksjonelt og teknisk, sier Abraham Foss, leder for bedriftsmarkedet i Telenor og ansvarlig for Telenors satsing på Samordnet Kommunikasjon i det norske markedet.

Stort markedspotensiale
Telenor ønsker med denne lanseringen å etablere seg som en viktig aktør innen Samordnet Kommunikasjon. Dette vil utgjøre et betydelig kundelim på den årlige totalomsetningen for tale i bedriftsmarkedet som ligger på cirka 6,9 milliarder. Beløpet har de fra anayseselskapet Gartner.

– Samordnet Kommunikasjon vil være en del av Telenors kjerneforretning. Løsningene er kommunikasjonsnære og tråd med vår øvrige forretningsvirksomhet. Telenor ønsker å ha den samme markedsposisjonen i den nye kommunikasjonssfæren som vi har i den gamle. Selv om Norge er et innovativt marked vil det ta mellom fire til åtte år før de fleste norske bedriftene forholder seg like naturlig til Samordnet Kommunikasjon som de gjør til epost i dag, sier Foss.

Tre års erfaring
Telenor har gjennom et treårig prosjekt hentet nyttig erfaring om organisasjonseffektene av Samordnet Kommunikasjon. Denne kunnskapen er nå tett knyttet opp til det kommersielle produktet som nå lanseres.

På samme måte som da Telenor flyttet til hypermoderne åpne kontorlokaler på Fornebu for ti år siden er innføringen av Samordnet Kommunikasjon for selskapets 40.000 ansatte en tilsvarende viktig og strategisk endring for organisasjonen.

– De konkrete effektene av å jobbe med Samordnet Kommunikasjon er at organisasjonen samarbeider bedre. Det blir mer læring fordi utvikling av kompetanse og innhenting av ”best practice” er lettere tilgjengelig. Informasjonsdelingen øker, og dermed øker også effektiviteten i arbeidsprosesser.  Færre reiser gir mindre tidsbelastning for de ansatte og også positive effekter på klima og kostnadskutt. For norske bedrifter vil Samordnet Kommunikasjon gi mange av de effektene Telenor selv har erfart. I tilegg kan et bredere spekter av kommunikasjonsformer ha en verdi i rekrutteringsprosesser mot et yngre publikum, sier Abraham Foss.

Flere pilotkunder

En av kundene som piloterer Samordnet Kommunikasjon fra Telenor er Sør-Trøndelag Fylkeskommune.

– Skolen har bare begynt å se det enorme potensialet for Samordnet Kommunikasjon. Fylkeskommunen har en ambisjon om at alle elevene på videregående skole skal kunne benytte Samordnet Kommunikasjon. Med dette kan samhandlingen mellom elever og lærere forbedres og skoletilbudet for elever i de mindre skolene kan opprettholdes, sier Ragnar Kvithyll, prosjektleder ved IKT-tjenesten i Sør-Trøndelag Fylkeskommune, som var tilstede på Telenors pressekonferanse i dag.

I tilegg til Sør-Trøndelag fylkeskommune er følgende bedrifter i pilot på Telenors løsning; Sykeshuspartner (Helse Sør-Øst), DnBNOR, Istad, APL, Atea, EDB, ErgoGroup og Umoe.

Partner med Telenor
Knut Aasrud, leder for telekom- og mediasektoren i Microsoft for markedene Europa, Midt-Østen og Afrika, fastslår at Telenor er en innovatør.

– Telenor har Europas største installerte UC-løsning internt og vil også være Europas første telecomaktør som vil bli sertifisert av Microsoft, sier Aasrud.

Les også: Aasrud blir telekomsjef i Microsoft

Lansering i flere trinn
Samordnet Kommunikasjon fra Telenor leveres i tre faser frem til 2011.

Fase èn er for  et utvalg store bedrifter. I første kvartal 2010 vil Telenor kunne tilby en kundespesifikk UC-løsning.

I 2011 vil en standardisert UC-løsning til også de små og mellomstore bedriftene være tilgjengelig i markedet.

En kommentar om “Går sammen om nytt teleprodukt til bedriftsmarkedet

Legg igjen en kommentar