Pris dobbelt så viktig som design ved mobilkjøp

Rundt 17 prosent av nordmenn synes pris er viktigst når de skal velge mobil. Funksjonalitet er nest viktigst med 14 prosent.

Pris er nemlig dobbelt så viktig som design, vekt og størrelse når nordmenn skal kjøpe ny mobil.

Dette viser undersøkelsen som er gjennomført av SeeYou for Lefdal Elektromarked.

Vurderer totalprisen på mobilen

– Pris har vi alltid opplevd er viktig for folk, men før ble mange blendet av 1-kronestilbud. Etter at det ble påbudt for forhandlere å opplyse om totalprisen inkludert abonnement og bindingstid, har folks bevissthet endret seg mye, sier teleansvarlig Torfinn Halvorsrud i Lefdal.

Han mener folk flest er flinke til å vurdere totalprisen på mobilen og at de ser på bindingstiden som en månedlig nedbetaling av mobilen.

– Tenk over behovet ditt før du går i butikken. Da kan vi lettere hjelpe deg med å finne en mobil og et abonnement som passer for deg. I noen tilfeller kan det faktisk lønne seg å kjøpe en telefon uten abonnement, hvis du har et gunstig abonnement fra før, sier Halvorsrud.

Bruker mobilen – til å ringe
Når det er gode priser på nye, trendy mobiler med den nyeste teknologien, merker Lefdal stor pågang i butikkene.

– Men når det kommer til stykket, bruker de fleste mobilen bare til å ringe og sende meldinger. Årsaken kan være at mange ikke setter seg inn i hvordan funksjonene fungerer og fortsetter å bruke mobilen som før av gammel vane sier han.

Det minst viktigste for folk når de vil ha ny mobil, er spill, med bare 0,6 prosent. Også radio, Office kontorløsninger, musikkmuligheter og internett skårer lavt i undersøkelsen.

– Det er ingen vits i å ha en avansert mobil som kan fungere som et hjemmekontor hvis du ikke trenger det. Kanskje du heller bør ha en mobil som tåler støt og fuktighet ekstra godt, enn en som har for eksempel HSDPA og GPS, sier Halvorsrud.

Batteriet svikter
I overkant av ti prosent synes batterikapasitet og kamera er viktigst når de kjøper ny mobiltelefon, viser undersøkelsen.

At batteriet svikter, er også en av de vanligste grunnene til at folk bytter mobil.

– Bruker du mobilen mye, reduseres batterikapasiteten etter et års tid. Et nytt batteri koster rundt 500 kroner, og derfor velger mange å kjøpe ny mobil når den gamle mobilen går fort tom for strøm, sier Halvorsrud.

Store skjermer kan ta mye batterikapasitet, mens lagring av meldinger og bilder går på mobilens eget internminne uten å påvirke batteriet.

Den nyeste teknologien på mobilfronten er LCD-skjermer som skal bruke 40 prosent mindre strøm.

– Som med alt annet får man hva man betaler for, og dyre telefoner har ofte teknologi som gjør at man bruker minimalt med strøm. Og selv om du i hovedregelen skal kunne klattlade alle nye mobiler, kan det hjelpe noe å lade batteriet helt ut og helt opp igjen de første dagene du har den sier Torfinn Halvorsrud i Lefdal.

2 thoughts on “Pris dobbelt så viktig som design ved mobilkjøp

  1. De har tydeligvis ikke spurt alle iPhone fanboys der ute 😛

  2. Jeg tror undersøkelsen ikke viser hele bildet. Mange ungdommer jeg har snakket med, sier de bytter mobil en gang i året eller hevr niende måned. Det som driver dem til å gjøre dette er ikke pris, men designet på mobilen. De sier at det er viktig å ta seg godt ut. Og mobilen er en del av deres totale image. Mange businessfolk har det på same måten, men de tør ikke si det høyt …

Legg igjen en kommentar