Skal ha det samme mobilmerket igjen

Norske mobilbrukere er svært lojale mot sine mobilmerker. Dersom du først har valgt et mobilmerke, så er sjansen stor for at du velger dette merket igjen og igjen …

Det første mobilemerket du velger kan bli for godt. – Forbrukere flest er lojale til mobilene sine, forteller markedsdirektør i Chess, Jarle Alvær.

– For mobiltelfonselskapene er det verdt å merke seg at forbrukere holder seg trofast til merket sitt. Mennesker er vanedyr. Derfor er det svært viktig for disse å være ute hos de som skal ha telefon for første gang, sier Alvær.

En undersøkelse gjennomført av mobiloperatøren Chess i samarbeid med InFact viser en sterk lojalitet blant mobilbrukere. Kun 26 prosent forteller at de er lite eller ikke lojale. 30 prosent betegner seg selv som svært lojale til merket sitt, og 21 prosent svarer ganske lojal, og like mange kaller seg moderat lojal.

– Alle mobilmerkene, uavhengig av om det er Nokia, Sony Ericsson, Siemens eller Motorola, har sin unike identitet. Undersøkelsen viser at vi venner oss til brukervennligheten hos mobilen vi kjøper først, og siden er vi ikke så veldig interessert i å sette oss inn i et helt nytt system. Derfor oppnår også merkene trofaste tilhengerskarer, mener Alvær.

– Noe av det mest interessante vi fant i undersøkelsen er at menn stiller sterkest både i leiren blant de mest og minst trofaste, mens kvinnene står sterkest et sted midt i mellom. Det er slike ting som gjør at menn kalles for det ekstreme kjønn, forteller Alvær.

Legg igjen en kommentar