10 000 kunder fikk mobilen stengt

Telenor har stengt linjene til mobilselskapet Barablu. Dette betyr at rundt 10 000 mobilkunder ikke kan ringe med mobilen og at de er på vei til andre operatører.

Stengingen er godt nytt for mobiloperatører som eksempelvis NetCom, Network Norway og Tele2. Sistnevnte mobilselskap har nå fridd aktivt til Barablu-kundene som er rammet.

– Etter det vi tror dreier det seg om 10 000 mobilkunder som er rammet av brukerbegrensingen som Telenor har iverksatt, sier informasjonsdirektør Elisabeth Aarsæther i Post- og teletilsynet (PT) til Mobizmag.no.

PT ga i går Telenor tillatelse til bruksbegrensning overfor Barablu Mobile Norway Ltd. (Barablu), det vil si tillatelse til å stenge ned tjenestene som Barablu kjøper fra Telenor.

Disse tjenestene er nødvendige for at Barablu skal tilby mobiltjenester. Barablu selger sine tjenester under merkenavnene Ventone mobile og Lyca mobile.

Bakgrunnen for stegningen er at Barablu har misligholdt sine betalingsforpliktelser overfor Telenor. Mobilselskapet skal skylde Telenor beløp i millionklassen. Tillatelse til bruksbegrensning kan i slike tilfeller gis av Post- og teletilsynet (PT) etter at andre løsninger er forsøkt. Bruksbegrensning medfører at kundene i selskapet ikke lenger kan bruke sine abonnement.

Barablu er pålagt å varsle sine kunder senest innen to virkedager etter at Telenor har varslet Barablu om nedstenging, slik at kundene kan skaffe seg en annen mobilleverandør. Slikt varsel er ikke gjennomført.

1 thought on “10 000 kunder fikk mobilen stengt

Legg igjen en kommentar