Aksjon mot innholdstjenester ga store endringer

En felleseuropeisk aksjon avdekket en lang rekke lovbrudd på nettsider som markedsfører mobile innholdstjenester. Etter aksjonen har 70 prosent av nettsidene blitt stengt eller endret.

Dette melder Forbrukerombudet.

Aksjonen ble gjennomført i juni 2008, og 301 av 500 undersøkte nettsider hadde villedende og utilstrekkelig veiledende markedsføring av ringetoner, bakgrunnsbilder og andre mobile innholdstjenester.

70 prosent av disse er endret eller stengt etter at aksjonen ble gjennomført, opplyser EU-kommisjonen.

Myndigheter i de 27 EU-landene, samt Island og Norge, deltok i aksjonen, som kom som et resultat av hundrevis av klager fra forbrukere til nasjonale myndigheter. Hensikten var å avdekke mulige brudd på EUs forbrukerlovgivning ved markedsføringen av mobile innholdstjenester.

Mange nettsider endret
Ifølge EU-kommisjonen har 52 prosent av nettsidene blitt endret og 17 prosent av sidene blitt lagt ned.

Hovedproblemene på nettsidene var uklar prisinformasjon (41 prosent av sidene), manglende kontaktinformasjon, for eksempel manglende navn, geografisk adresse el. (75 prosent) og villedende prisinformasjon, for eksempel bruk av gratis til tross for at det ville tilkomme kostnader for forbrukeren (35 prosent).

Norske nettsider
Forbrukerombudet har stort fokus på markedsføring av mobile innholdstjenester, særlig de som markedsføres mot barn og unge. Ombudet har tatt opp en rekke saker med både norske og utenlandske selskaper og fått stoppet mye ulovlig markedsføring.

Forbrukerombudet har også laget en nyttig guide med informasjon om hvordan man kan få stoppet uønskede tjenester og hvordan man går fram for å klage.

Les mer om den felleseuropeiske aksjonen på EU-kommisjonens nettsider.

Legg igjen en kommentar