Telenor lanserte mobiltjenester i India

Telenoreide Uninor har lansert mobiltjenester i syv telekomregioner i India, og gjennomførte dermed den største lanseringen på en enkelt dag i telekommunikasjonshistorien.

Fra dag én vil Uninor ha et nedslagsfelt som dekker nær 600 millioner mennesker.

Uninors tjenester ble lansert i regionene Tamil Nadu, Kerala, Karnataka, Andhra Pradesh,  Uttar Pradesh East, Uttar Pradesh West og Bihar (inkludert Jharkhand), og er det største nedslagsfelt noen operatør har hatt ved lansering i India.

Lanseringen skjedde åtte måneder etter at Telenor sluttførte transaksjonen med Unitech Group og gjennomførte den første investeringen i selskapet 20. mars.

Les også: Derfor er Telenors oppkjøp i India smart

Baksaas var happy med lanseringen
– Det er svært tilfredsstillende å være vitne til dagens lansering av Uninor i India. Ved å tilby mobiltjenester med høy kvalitet har jeg stor tro på at Uninor vil ha en positiv påvirkning i dagliglivet til selskapets kunder i India, sier Jon Fredrik Baksaas, konsernsjef i Telenor.

– Etableringen av et mobilselskap av denne størrelsen på så kort tid er virkelig imponerende. Jeg er overbevist om at Uninor vil holde samme høye tempo fremover slik at de blir en foretrukket mobilleverandør for den indiske befolkningen, og en betydelig mobiloperatør i det indiske markedet. Telenor vil bidra med kunnskap og erfaring fra andre markeder for å sikre en vellykket etablering i India, sier Baksaas.

– Ved å lansere i syv regioner og med avtaler om roaming på plass for resten av landet er vi tilgjengelig over hele India fra dag én. Dette er et stort øyeblikk for et engasjert og dyktig team i Uninor, og vi er svært fornøyd med å ha gjennomført en så sterk start. Dagens lansering markerer en viktig milepæl i en lengre reise for å etablere oss som mobiloperatør i India, sier Stein-Erik Vellan, administrerende direktør i Uninor.

Slik gjør de det
Uninors organisasjonsmodell baserer seg på å dele infrastruktur og stor grad leie inn eksterne tjenester. På denne måten har Uninor skapt en rask, fleksibel og effektiv modell som danner grunnlag for fremtidig vekst.

– Denne organisasjonsmodellen representerer en nyskapende måte å etablere et lett og kostnadseffektivt mobilselskap, sier Jon Fredrik Baksaas.

Han tror at Uninors tilnærming vil gjøre dem raskere og mer fleksible enn tradisjonelle mobiloperatører.

Med en befolkning på 1,2 milliarder mennesker representerer India et mangfoldig marked med stor variasjon mellom ulike regioner. For å dekke ulike behov har Uninor etablert en desentralisert organisasjon med 11 regionalkontor som lokale knutepunkt for å være nærme kundene. På under ett år har Uninor rekruttert mer enn 1800 ansatte som er trent, forberedt og motivert til å møte de indiske mobilbrukerens behov.

Uninor har allerede ved lansering etablert et svært omfattende distribusjonsnettverk. Fra starten vil Uninor abonnement selges i over 210.000 utsalgssteder og hos nærmere 1000 eksklusive distributører. Uninors tjenester vil også være tilgjengelig i 17 eksklusive egne butikker og hos 50 eksklusive franchisetakere.

Legg igjen en kommentar