Dette kommer av høyteknologi i lommeformat

Hva bringer 2010 oss av høyteknologi på mobilen? Og hvordan vil det se ut? Dette er de fem trendene som mobilbransjen må gå gjennom.

Vi har alle sett hvordan bare det siste året har fylt opp mobiltelefonene med stadig mer underholdning og forretningsmessig nytte, på samme måte som en bensinstasjon i dag kan mer om gjærbakst enn drivstoff.

På en mobiltelefon i dag, må man manuelt legge inn telefonfunksjon som en snarvei for å slippe fomling gjennom en rekke menyer. Samtidig er mobilteknologien imponerende langt fremme.

Fem punkter som jeg ønsker å se på for 2010 er: Forenkling, fordeling, foredling, forvirring og forverring.

1. Forenkling

Som første av fem punkter ønsker og tror jeg på at enkelheten igjen blir å finne på telefonene. Ikke bare på Doro-telefonene med taster store som vaffeljern, men på oppegående businesstelefoner. Selv den mest ihuga forretningsfører ønsker effektivitet og hastighet.

Vi har e-post på PC-en og filmer på TV-apparatet. På telefonen vil man ønske seg to primærfunksjoner. Telefonliste og samtaler. Dette vil være noe vi forhåpentligvis ser på de nye mobilene som kommer i løpet av 2010. E-post er for mange en velsignelse å ha på innerlomma, men fullstendige kontorfunksjoner vil man klare seg uten. En mobiltelefon fylt til randen med kontorfunksjoner er en tregere telefon som trenger de to-tre høyst irriterende sekundene ekstra for å hente frem nummeret til den du trenger å sende en SMS eller ringe en samtale til.

2. Fordeling

En forlengelse av første punkt. Vi har i dag et skille mellom de to segmentene – business and pleasure. Dette kommer til å bli tydeligere. Telefonene for de yngre vil være mer rettet mot Twitter, Facebook, MSN, chat og andre digi-sosiale mediekanaler. Businesstelefonen for den som – oppriktig – er travle og opptatte, blir strammere og enklere.

Man kan se at det som begynte med businesstelefonene nå har svingt inn igjen på underholdningssporet. Utviklingskostnadene er så høye og mulighetene så mange – at man i dag heller fyller alt inn i en og samme telefon. Resultatet er telefoner som inneholder så mye informasjon og muligheter – at tilgjengeligheten på business and pleasure er overveldende.

Jeg er helt for å kunne lese PDF-vedlegg i e-poster på mobiltelefonen, men jeg trenger ikke se filmer eller laste ned de seneste hits. På samme måte ville en yngre utgave av meg tenke motsatt. Youtube ruler, Excel suger.

3. Foredling

Som designer arbeider vi opp mot to år foran nåtid. Nå arbeider vi med 2011/2012 både på tekstil og mote, teknologi og media. Design og image blir bare sterkere innen mobiltelefoni, og det handler om at telefonen i større grad forteller om hvem du er og hva du er.

Det er den nye ID-brikken for sosial statusangivelse, og den skal spesialiseres for vår bruk. På samme måte som den unge partyløven gliser stolt når han viser frem mobilen sin med HD-fremvisning av MTV, kan den travle og kravstore kommende forretningsmogulen si – ”Nei, sånt tullball har jeg ikke tid til”.

Business blir strammere, og vil få mer image som business mens underholdningstelefonene blir ennå villere. Vi vil se former og spesielt farger som overgår hverandre i årets trendy pallett – som for øvrig er meget bred for 2010. Klær og moter preges av sterke farger, flere farger og rikelige blandinger av dem.

Mobiltelefonene vil hente mye herfra – og vi vil komme til å se flere blå telefoner enn før. Teknofargene, som anses som et eget segment, er sort og hvitt. Sammen. Vi vil også se at store tunge armbåndsur i gull i 2010, og dette vil også prege mobilbransjen. Vær klar for gull.

4. Forvirring

I det hastige jaget med å skape telefoner som dekker alt, vingler mobilprodusentene mellom operativsystemer.

Mange trodde at produsentene valgte seg sin samarbeidspartner – om det var Windows, Android eller andre. Men de bytter fra modell til modell og forbrukeren blir forvirret. Dette vil i stor grad bryte lojaliteten som mange har til enkeltprodusenter, men økonomisk for merkene vil det gå ut på det samme.

Kunder kommer og går. Alle sluttkunder kommer til å bytte frem og tilbake i 2010, før dette på sikt vil roe seg, og man ender opp med to store vinnere man må velge mellom. Det blir et år hvor operativsystemene blir satt på prøve.

5. Forverring

Summen av de fire foregående punktene kulminerer i det femte. Med så mange high-end telefoner på markedet, med sine sterke og svake sider, blir det vanskeligere for forbruker å kjøpe mobiltelefon. Den første delen av beslutningsprosessen blir den enkleste. Business or pleasure? Deretter er det fritt vilt. Grensene mellom merkene er mer diffuse.

Kvaliteten er høy på alle modeller, innholdet og motorikken er den samme. Det finnes ingen dårlige eller bra mobiltelefoner på markedet i dag. Nokia og Sony Ericsson er ikke lengre de eneste alternativene, og man er ikke lengre sær når man kjøper LG eller Samsung. Alt er bra!

Kampen står om det overordnede spørsmål som regjerer over enhver forbrukerbeslutning; whats in it for me!? Valg av mobiltelefon og fabrikat er i mye større grad overlatt til selgeren bak disken. Dette vet produsentene, og det er i dette leddet de kommer til å investere i 2010.

En liten bønn …

Som en avsluttende appell, kunne jeg tenke meg å kjøpe en DELL mobiltelefon! Korrekt. Det finnes ikke – foreløpig. Men jeg vil se i en brosjyre eller på en nettside, hvor det er bilder av en rekke tomme skall i ulike former og farger – så vil jeg krysse av for hva jeg ønsker å putte inn i den. Hvor mye minne, fotoapparat, filmer eller spill? Ja/Nei. Om ikke i 2010 – så kanskje neste år? Jeg håper det. Det blir vinneren, for det er dette forbrukeren ønsker. Min mobil. Mitt oppsett!

Så den som lurer på hva som skal til for å tilpasse seg den moderne europeer – så er det personifisering. Det er den store trendretningen 2009-2015. Og det hjelper ikke med blomstrete deksler eller co-branding med kjente artister knyttet til slogans som ”personally yours” eller ”only you are you”. En personlig mobil til mitt bruk – er det kun jeg som vet hva er, og jeg som kan definere!

Legg igjen en kommentar