Spår mer annonsørpenger til mobilen

I år blir det en kraftig oppgang i bruk av mobilt internett. Og annonsørene vil flytte mer penger over til mobilen. Dette tror en av Norges fremste medieeksperter, Lasse Gimnes.

Gimnes er kommunikasjonsrådgiver, eier og daglig leder av GimCom.

Han har lang medieerfaring gjennom blant annet jobber som journalist i Osloavisen, journalist i VG, kommunikasjonsdirektør i TVNorge, kommunikasjonsdirektør i SOL, daglig leder og ansvarlig redaktør i Kampanje og som forlagsdirektør i Se og Hør Forlaget.

På oppfordring fra Mobizmag.no har han satt sammen en fempunktsliste over hva som vil skje i 2010:

1. Annonsørene flytter stadig mer penger over til mobilen.

Annonsørene må nå sine målgrupper der de er – og mobilen er i så måte et glitrende verktøy. Ikke minst skal annonsørene nå innovatører, de unge og de urbane. Det betyr at annonsørene må legge mer penger på mobilen – hvis ikke taper de markedsandeler og kroner.

2. Kraftig oppgang i bruk av internett på mobilen

Først kom mennene. Nå er det kvinnenes tur til å øke nettbruken via mobil. Stadig bedre otg mer tilgjengelig innhold på mobilen, vil øke bruken kraftig i året som kommer. Ikke minst vil kvinnene øke sin bruk av mobilen hva internettbruk angår.

3. Nisjene kommer for fullt
Mange nisjenettsteder vil legge til rette for mobilversjoner på internett. Vi ser en stor økning på nett for nisjene – og her ligger et meget stort potensial. Men mange nisjenettsteder har glemt mobil tilpasning. Den vil komme langt sterkere i 2010.

4. Mer levende bilder

Fra broadcast TV til langt mer nett-TV. Og nå kommer folk til å bruke mobilen i langt større utstrekning for å se på levende bilder. Og her ligger det også gode muligheter for brukerbetaling. Folk har større betalingsvilje for levende bilder. Her er det i tillegg spennende muligheter hva reklameløsninger angår.

5. Nye modeller med skjermer tilpasset levende innhold

iPhone og mange modeller er nå blitt langt bedre for å se levende bilder på mobilskjermen. Her vil det fortsatt være en enorm utvikling – også i 2010. Mobilen vil bli stadig viktigere for dem som vil satse på levende bilder – og det vil de fleste!

Legg igjen en kommentar