5 viktige trender i mobil markedsføring

Antall kommersielle budskap er eksplodert i det moderne samfunnet. Vi utsettes for ca 3.000 kommersielle budskap hver dag. Det store antallet har ført til at det ikke lenger er stor stas å se på reklame på kino eller se på morsommme TV-reklamer.

Vi har fått så mange valg at vi har blitt kravstore. Vi er blitt som en liten bortskjemt drittunge; Vi skal ikke ha det som blir tilbudt, men det vi peker på.

I 2006 var det registrert 54 enkeltsaker hos Forbrukerombudet med uønsket SMS. I 2008 og 2009 var tallet 131 og 180. På fire år har vi altså en økning på 233 prosent i spam-saker på mobil. Hva er dette et tegn på? Min mening er at forbrukere skal ha det de peker på, ikke det som andre tvinger på de. Og de skal ha det her og nå. Meg, her og nå er stikkord for de mobile trendene i 2010.

  • Trend 1: apps, apps og apps
  • Trend 2: Mobilen som primær responskanal
  • Trend 3: Direktereklame ad dundas
  • Trend 4: Kundeklubber på mobil
  • Trend 5: Differensiering av leverandører

Trend 1: Apps, apps og apps
Den mest opplagte trenden for mobil-året 2010: Apps. Det er de færreste som ikke har fått med seg snakkisen, ikke uten grunn. Apps er den kreativ boltreplass mobilen har savnet. Det er en stor puslebit som gjør mobilen konkurransedyktig og på visse områder overlegen andre mediekanaler. Selv om du ikke har en ny telefon i dag, regner jeg med at også din bedrift kommer til å vurdere apps i 2010. La meg fortelle hvorfor.

Jeg har skrevet en rekke tidligere innlegg om dette. Råder til å lese disse dersom du vil vite mer om apps.
Bakgrunn: Nå kommer appvertising
Praktisk innføring med caser: Dette er appvertising

Videre argumentasjon er ikke nødvendig utover disse to postene. La meg i steden gi deg noen forventinger.

  • I 2009 var det ca 100.000 iphone apps. Dette tallet forventes å bli hhv 300.000
  • Det er ca 10.000 apps for andriod, men det forventes å stige til 100.000 i 2010.
  • En hyppig brukt app brukes i snitt 10 ganger per uke. Dvs nesten halvannen gang per dag.
  • Apple brukte nesten et år på å nå 1 milliard nedlastninger. Neste milliarden brukte de 5 måneder på. Milliard 2, kun tre måneder.

Det vokser. Og det vokser raskt.

Så hvordan kan dette kommersialiseres? Ta et nylig case fra Coca-Colas Vitaminwater. De markedsført sin app sammen med rap-stjernen 50 cent og oppnådde hele 250.000 nedlastninger på 2 uker. Dette er ikke folk som oppsøker en hjememside, men som faktisk laster ned en applikasjon og har den på telefonen. Under mottoet «We mix the vitamins, you mix the beats«, skapte de dialog med målgruppen og oppfordret til å lage sin remiks.

Resultatet blant de ca 300.000 som lastet ned applikasjonen ble 1 million opplastede remikser til kampanjesiden http://www.50soundlab.com samt mer enn 64.000 nedlastninger av den siste låte til 50 Cent.

Trend 2: Mobil som primær responskanal

Siden reklame har som hensikt å aktivere, involvere og engasjere, er det i de fleste kampanjer en eller annen form for responsmulighet. Nysgjerrigheten som skapes gjennom reklame må fanges dersom man skal skape salg og inntekter. Gjennom årene har bedrifter man brukt adresse, faksnummer og telefonnummer for å prøve å skape dialog med forbrukerne. I 2009 har URL og e-post vært det foretrukne valget.

Når vi bruker TV, radio, print og kino har vi til nå i størst grad foretrukket å lede brukeren til nettet for å fortsette dialogen. La meg gjenta. Vi prøver å lede brukeren fra en reklame til en PC. Og det i en verden hvor antall kommersielle budskap øker for hver dag. Min påstand er at dersom du ikke gjør noe ekstraordinært, har forbrukeren glemt din reklame når han først kommer seg på en PC. Og la oss være ærlige. De færreste har noe ekstraordinært. Forsøket på å skape interesse i en kanal, for så å la den fisle ut er i beste fall mangel på kunnskap hos markedsavdelingene.

Det er derfor naturlig å tro at teknologievolusjonen vil fortsette. Neste trinn er at den foretrukne responsmetode og dialogskaper med forbruker blir mobilen. Hvorfor? Mobilen er alltid med alltid på (gammel frase, beklager det. Men det er relevant i dette tilfellet). Forbrukeren kan kontakte deg øyeblikkelig når han ser reklamen – ikke vente til han er hjemme og har PC-en slått på. Det blir mindre interessesvinn.

Mange spør meg hvorfor mobilen skal brukes som en responskanal i steden for internett. Jeg ville heller spurt; hvorfor skal du bruke internett når du kan bruke mobilen? Det er meningsløst å tvinge folk foran en PC dersom de kan gjøre alt du vil de skal på en mobil. Telefonene er så bra i dag at det meste går å utføre.

Dette blir en trend for 2010. Mobilen vil bli en naturlig responskanal og det vil bli bygget kampanjesider for mobil. I noen tilfeller kun på mobil. Som f.eks. kampanjen som Curamed kommer til å kjøre i 2010.

CuraMed velger kampanjeside på mobil
CuraMed har brukt TV-reklame over en lengre tid og ønsket å fortsette med dette. De trengte en kilde der forbrukeren kunne finne mer informasjon om reklamen. De vurderte både en kampanjeside på mobil og en kampanjeside på nett. Det var to sentrale spørsmål:

1. Hvor er brukeren når han ser reklamen?
2. Hvor er det størst sannsynlig at forbrukeren vil oppsøke informasjon?

Svaret på nr 1 er opplagt. Når man ser på TV-reklame sitter man hjemme i sofa’n. Men hvor er det mest sannsynlig å oppsøke informasjon når man sitter hjemme i sofa’n? Skal man finne PC’n og slå på den eller strekke seg etter mobilen som ligger på bordet? CuraMed mente mobilen hadde høyest sannsylighet for dialog. De valgte mobilsiden fordi det tilfredsstilte informasjonsbehovet de mente forbrukeren hadde. På mobilsiden får man informasjon og kan delta i konkurranse med enkle klikk. I tillegg gir mobilen nøyaktig statistikk over hvem som svarer og når de gjør det. Nyttig informasjon for enhver kampanje.

Det CuraMed illustrerer ved siden av (til høyre), blir enda mer tydelig dersom det var en utendørskampanje. Hvem har vel PC-en på når de er på bussen eller går på julegaveshopping? Dagens mobiler er en liten PC og dekker de fleste behov en annonsør har. Det er meningløst å flytte forbrukeren over til nett når dialogen kan etableres øyeblikkelig. Derfor vil det være en trend i 2010 at mobilen brukes som den primære og til tider eneste responskanalen. Som CuraMed.

Trend 3: Direktereklame ad dundas

Direktereklame på mobil er personlig og kan ikke føles som påtrengende dersom det skal gi suksess. Informasjonen må være ønsket av mottaker. Det er utfordrende å få til i en bred direktereklame dersom man ikke har stor kunnskap om handlingsmønsteret og preferansenene til hver enkelt mottaker. De som selger tilgang til større, generelle kundedatabaser har i de fleste tilfeller ikke denne kunnskapen. Det gjør at direktereklame blir mer påtrengende enn annen reklame og ikke valgfritt.

Det sentrale er forholdet mellom mottagelighet og brukerstyring: Hva vil forbuker akseptere ut i fra tilgang til informasjon/reklame i de ulike mediene og hvilke valg de har tatt i forkant. Tidligere var tilgangen til informasjon mindre og følgelig var mottageligheten større. Da trengtes det mindre grad av brukerstyring for å kunne distribuere kommersielle budskap.

I dag er det overflod av informasjon, også på mobilen. Det gjør den generelle mottageligheten lav og kravet til brukerstyring større for å kunne distribuere budskap. Denne utviklingen går på tvers konseptet direktereklame. Dette er også en av årsakene til økningen i antall klager på uønsket SMS samt hvorfor direktereklame har mindre sannsynlighet for å lykkes i 2010 enn i 2009. Forbrukers situasjon endrer seg motsatt vei i forhold til styrkene til direktereklame.

Derfor blir direktereklame og kjøp av databaser en nedtur i 2010.

Trend 4: Blomstring av kundeklubber på mobil

Den samme utviklingen er forøvrig grunnen til at kundeklubber blir en trend i 2010.

Jeg er en bortskjemt drittunge. Jeg har tilgang på all verdens informasjon og ingen skal fortelle meg hva jeg skal søke på eller surfe etter. Det bestemmer jeg selv. Vi har blitt informasjonsbortskjemt. En direkte konsekvens av det er at vi selv krever å bestemme hvilken informasjon som skal nå meg når. Derfor blir kundeklubber enda mer viktige i tiden som kommer. De færreste har rett og slett ikke råd til å la være å pleie kontakten med sine fans, interessenter og kunder.

Hvorfor mobilen er spennende til dette?

  • Enklere å fange respons på mobil. En SMS er nok.
  • Informasjonen leses i løpet av 15 minutter. Budskapet ditt blir fersk.
  • Innhold kan personifiseres. Dette kan også skje i andre kanaler, men mobilen oppleves som mer personlig enn de andre kanalene.
  • Den nye markedsføringsloven åpner for bruk av tilgift og kuponger. En metode som er som skapt for mobilen. Send inn SMS, motta kupong og vis den i butikken. Alt lagret på mobilen.

Det er investering å etablere medlemsklubben og automatisere prosessene som ligger bak. Men resultatet er formidabelt når det fungerende. Coca-Cola lanserte f.eks Urge på 1,5 liters flasker grunnet et massivt press fra kundeklubben. Salget gikk nydelig med en gang, selvsagt med marginal annonsering. De trengte rett og slett ikke, kunden hadde bedt om varene og må ha følt seg forpliktet til å kjøpe.

Trend 5: Differensiering av leverandører av mobilmarkedsføringstjenester

Ved større totalinvestering i mobile løsninger, skjer det to ting: Flere leverandører vil inn på markedet og kundene blir mer bevisste på hva de kjøper. Det vil føre til se en tydelig differensiering av bransjen. Selskaper er ikke lenger bare «mobil-selskaoer», men man vil skille seg tydeligere ut som spesialister i større grad. Utviklingen vil i store trekk følge den på internett med spesialister på f.eks plattoform, e-post markedsføring, design, reklame etc.

Denne fremveksten har såvidt begynt og den vil bli gradvis mer synlig i løpet av 2010. Det er fortsatt langt fram til at den er åpenbar for alle, men bransjenerdene og de mest interesserte bedriftene vil merke at leverandører posisjonerer seg tydeligere i 2010.

6 thoughts on “5 viktige trender i mobil markedsføring

  1. rådene fra ekspert innen mobil markedsføring
    Ulovlig blåtann-markedsføring til mobilen
    Advarer mot ulovlig markedsføring av mobilt bredbånd
    Dette vil skje på bedriftsmobilen din i 2010
    Tre viktige mobilcaser på IT-tinget
    Er reklame på blåtann virkelig ulovlig?
    Bli bedre på mobilbruk når du er på jobb
    Går i bresjen for bedre mobil sikkerhet
    Nye applikasjoner gir eksplosjon i mobil datatrafikk
    Slik abonnerer du på Mobizmags papirutgave

  2. Hei. Kjempe bra artikkel, skrevet på en folkelig og forstålig måte. Hadde det vært i orden om jeg brukte noe av dette i min blogg? Mvh Rett Media.

  3. Bare hyggelig det, så lenge du siterer oss. Legg gjerne en link til den aktuelle saken på Mobizmag.no 🙂

Legg igjen en kommentar