Færre nordmenn bytter mobiloperatør

Færre enn før bytter mobilselskap og tar nummeret sitt med seg. I fjor ble 576 000 mobilnummer flyttet fra et selskap til et annet.

Dette er 112 000 mindre enn i toppåret 2007, viser Post- og teletilsynets statistikk over mobilporteringer.

Les også: Nyttig sjekkliste FØR du bytter mobiloperatør

I 2001 innførte Post- og teletilsynet (PT) ordningen med nummerportering for mobiltelefoni i Norge. Det ble da mye enklere å beholde sitt eget telefonnummer når man bytter leverandør, og til sammen er det siden den gang gjennomført over 4,1 millioner porteringer.

Fram til 2007 viste antall porteringer en jevn økning, fra ca. 250 000 i 2002 til 688 000 i 2007.

De to siste årene derimot har vi sett en tilbakegang, og i 2009 var antall porteringer 576 000.

– Mange forbrukere bytter fortsatt selskap, men vi er usikre på hvorfor antallet har gått ned de to siste årene. Det er mye – veldig mye – å spare på å være prisbevisst i mobilmarkedet, og for en familie dreier besparelsen seg fort om prisen på en ferietur, sier PT-direktør Willy Jensen.

– Vi ser at de store tilbyderne holder stand selv om de utfordres sterkt på pris av konkurrentene. Dette kan bety at mange kunder ikke er så opptatt av mobilregningen, men det kan også bety at forbrukerne ikke vet at de stort sett får samme tjenester og samme kvalitet også hos de mindre teleselskapene, sier Willy Jensen.

–Mitt råd er klart: bytt selskap hvis du vil spare penger.

I 2002 lanserte Post- og teletilsynet tjenesten www.telepriser.no, hvor man ved hjelp av en enkel kalkulator kan finne det abonnementet, både for telefoni og bredbånd, som passer den enkelte best.
Det kan være store summer å spare på å være bevisst på valg av abonnement. Har man et middels mobilforbruk, koster det dyreste abonnementet 899 kroner i måneden. Det billigste koster 20 kroner i måneden

(kilde: Telepriser.no, 13.1.2010)

2 kommentarer om “Færre nordmenn bytter mobiloperatør

  1. Idag som brukerne bruker telefonen til mindre og mindre tale og mer og mer datatrafikk og nettjenester, så er det ikke lenger bare pris som teller inn…

    Mange brukere (vi ser dette i forumene) sliter med å komme på nett når de bruker de små billige telecom selskapene. Spesielt de som «roamer» i Telenor eller NetCom sitt nett.

    Som regel møtes de også med inkompetanse på supporttelefonen til disse små selskapene.

    Pris er ikke alt!

Legg igjen en kommentar