ALLE produsenter vil lage sin iPhone-variant

I år vil alle de dominerende og store mobilprodusentene ”gå iPhone”.  Vi går mot slutten av SMS sin storhetstid. Det tror administrernde direktør Kjetil Manheim i Mediafront.

Kjetil Manheim er ekspert på kommunikasjons- og forretningsstrategisk utvikling for interaktive kanaler.

Hans yrkeskarriere startet i Gjensidige gruppen hvor han blant annet var med på å utvikle selskapets e-business strategi. Han var med å etablere Mogul Business consulting. Senere har han arbeidet for Leo Burnett og Gazette før han tiltrådte ledelsen i Tarantell i 2003.

Etter dette hadde han en kort periode i Creuna før han ble sjef i MediaFront i fjor vår.

På oppfordring fra Mobizmag.no har han satt sammen en fempunktsliste over hva som vil skje i 2010:

1. Massiv økning i bruken av mobil web. Den utviklingen vi har sett av mobile webtjenester vil øke vesentlig i år. Foreløpig har vi kun sett toppen av isfjellet. Vi beveger oss med sikkerhet mot en situasjon hvor det er like naturlig å bruke mobilen, som lap top’en når vi skal bruke internett, og farten denne utviklingen har er økende. Året 2010 vil kanskje bli det året hvor mobilweb endelig får en viktig rolle.

2. Lokalisering. Selv om en rekke telefoner fremdeles har batteriutfordringer knyttet til bruk av GPS vil vi nok se en økt utnyttelse av nettopp lokaliseringstjenester via GPS. Men jeg tror også mobilselskapene i 2010 vil utvikle tjenester som gjør det mulig for virksomheter å bruke lokalisering i sin betjening av kunder uten å gjøre det via GPS

3. Markedsføring. 2010 vil bli året hvor vi ser at det vokser frem reklame og markedsføringskonsepter for mobilnettet utover ”dum SMS” – Jeg tror for eksempel forbrukerinitierte ”abonnementer” vil dukke opp i Norge som utnytter lokalisering, likeledes mer aktive kommunikasjonskonsepter knyttet til mobilweb. I 2010 vil vi kanskje også se de første større kupongreklamekampanjene for mobiler dukke opp.

4. Søk. Igjen også koblet til blant annet lokalisering, men jeg tror mobilsøk vil utvikle seg til å bli langt viktigere i løpet av dette året. Dette fordi det nå er mulig gjennom et ok brukergrensesnitt, og fordi mobilen er umiddelbar og .. selvfølgelig … noe vi bærer med oss overalt.

5. I år vil også alle de dominerende mobilprodusentene ”gå iPhone” – det vil bli færre tradisjonelle modeller, og mer av type smartphones med stor brukervennlig skjerm og med tjenester for nedlastning av programvare og tjenester.  Mobilmodellene som vil være mest attraktive er de som er tilrettelagt for all kommunikasjon med vennekretsen – ikke bare gjennom tale, SMS/MMS og e-post, men også mot sosiale medier og IM-tjenester. Dette vil kanskje også bli starten på slutten av SMS sin storhetstid.

2 thoughts on “ALLE produsenter vil lage sin iPhone-variant

  1. Jeg skjønner at iPhone satt touchscreen telefoner på kartet, men jeg klarer fortsatt å irritere meg over at man klarer å påstå at andre mobiltelefon produsenter kopierer iPhone bare fordi de lager touchscreen telefoner de også.

    Apple lanserte iPhone i 2007. Fem år tidligere – FEM ÅR – kom den første Windows Mobile telefonen ut på markedet med nettopp: en 3,2 tommers touchscreen!

    Det samme gjorde Handspring de lanserte i 2002 en mobiltelefon med Palm OS og touchscreen.

    Apple skal ha for at de har til en viss grad revolusjonert mobil web og vist at det går an å lage smarte telefoner med et brukervennlig og intuitivt grensesnitt. Der har de lagt lista høyt!

Legg igjen en kommentar