– Noen vil blø, men det finnes heldigvis positive trender

Henning Almestrand (eks-Nokia) tror dette blir et svært tøft telekomår og noen vil blø. Nokia og Symbian vil fortsatt lede, mens Windows Mobile vil fortsette å tape terreng.

Mobil business-eksperten Almestrand kjenner mest til det profesjonelle markedet som han har jobbet med de siste ni år i Nokia og nå i eget selskap. Ubivis er et Mobile Managed Service Provider selskap med hovedfokus på Mobile Device Management og sikkerhet.

På oppfordring fra Mobizmag.no har han satt sammen en fempunktsliste over hva han tror vil skje i 2010:

1. Bedriftsmarkedet
Ut i fra erfaringer og tilbakemeldinger fra kunder vi er daglig kontakt med, er det ingen tvil om at 2010 er det året hvor virksomheter flest ser at de må gå til anskaffelse av MDM-løsninger for å få kontroll på mobiltelefoner, innstillinger, sikkerhet, samt for en kostnadseffektiv support og drift.

Vi vil også se at Unified Communications eller på godt norsk samordnende kommunikasjonsløsninger vil få en betydelig vekst i virksomheter.
Sikkerhet vil også være viktig med et stadige økende trusselbildet. Ikke bare beskyttelse av innhold ved tap og tyveri, men også behov for brannvegg for beskyttelse mot inntrenging og ID-tyveri.

Smartphones vil mer eller mindre være på nett hele tiden, særlig med de gunstige fastprisene det er på mobilt bredbånd. Derfor behøves det en tilnærmet lik sikkerhet som på PC-er/laptop (også anti-virus, kryptering og lignende)

2. Privatmarkedet
Flere hustander og familier vil bytte ut fast telefon med mobile løsninger. Mobilt familie sentralbord med Fri Familie / Trådløs Familie.

Sosiale nettverk som kommer til å dominere i 2010 er fortsatt Facebook, MSN Live Messanger, YouTube og Twitter. Biip, Nettby, MySpace, Skype etc. vil også være aktuelle nettsamfunn for visse målgrupper.

Mobilt bredbånd til privatpersoner vil øke kraftig.

3. Operatører
Konkurransen øker stadig med nye aktører. Ludo vokser og Xito etablerer seg. Ventelo med Bredbåndsalliansen, Banetele satser voldsomt og utfordrer Telenor.

Tele2 satser stort på bedriftsmarkedet. Network Norway og Tele2 bygget eget 3G nettverk, men tror ikke markedet får veldig mye tilgjengelighet i 2010. Mobilt familie sentralbord sammen med Fri Familie / Trådløs Familie og lignende. Stadig konkurranse med faste prisplaner, blant annet mobilt bredbånd etc.

4. Produsenter
SmartPhone markedet vil få en kraftig vekst også i 2010. Konkurransen hardner til og utfordrerne til Apple og iPhone tar opp konkurransen og kommer kraftig tilbake.

Nokia og Symbian vil fortsatt være markedsleder, mens Windows Mobile vil fortsette å tape terreng. Android vokser, så får vi se om Samsung lykkes med Bada som kommer til sommeren.

Vi vil se HD video på mobiltelefoner, som kanskje det mest oppsiktsvekkende utover mer kapasitet og ytelse. Touch skjermer og nettlesere blir tilnærmet lik iPhone (HTC Touch HD er en god pekepinne på dette).

Formfaktor betyr mer enn noen gang.

Trenden er åpenbart at produsenter knytter stadig flere applikasjoner og musikk til sine Smartphones gjennom deres respektive portaler.

5. Applikasjoner
Vi vil se et kappløp om brukerne og all programvare som utvikles og legges til rette på de respektive produsent portaler …

Samsung Application Store (samsungapps)
http://samsungapps.com/

Windows Market Place
http://marketplace.windowsphone.com/
http://www.microsoft.com/windowsmobile

Android Market
http://www.android.com/market

Google Apps
http://www.google.com/apps

Nokia OVI Store
https://store.ovi.com

Sony Ericsson
http://www.playnow-arena.com

Musikk
Konkurransen i musikk bransjen hardner også til.

Spotify
http://www.spotify.com

iTunes Store
http://www.apple.com/no/iTunes

”Wimp” et samarbeid mellom Aspiro, Telenor og Platekompaniet forsøker å ta opp kampen med Spotify og iTunes, i hvert fall i det norske markedet.
http://getwimp.com

Nokia Music Store

http://music.nokia.no

Sony Ericsson PlayNow
http://www.playnow-arena.com

Legg igjen en kommentar