Slik utnytter du mobil til massemedia

På mandag holdt Tomi Ahonen et spennende foredrag på Mobile Monday. Han snakket om de syv typer massemedier og hvordan mobiltelefon er unik i forhold til de andre formene.

Se bildene fra Mobile Monday her!

De syv forskjellige formene for massemedia er:
– Trykket media (aviser, bøker)
– Lydopptak
– Kinofilm
– Radio
– TV
– Internett
– Mobiltelefon.

En mobiltelefon som en kanal for massemedia bør ikke sammenlignes bare med en en datamaskin med internettaksess, men med alle de andre typene massemedia når man skal se på fordeler, ulemper og forskjeller.

30 minutters oppgaver vs 30 sekunders oppgaver
Tomi Ahonen snakket videre om hvordan mobiltelefon ikke kommer til å erstatte en datamaskin, men være et supplement. Mobiltelefonen kan komplementere ved å ta over for de enklere oppgavene når det er mer effektivt.

Åtte unike egenskaper
Mobiltelefon som kanal for massemedia er like forskjellig fra Internett som TV er fra Radio. Tomi Ahonen nevner åtte unike egenskaper mobiltelefon har:

– Førstepersons medium (mobiltelefonen oppfattes som høyst personlig)
– Alltid tilkoblet (de fleste slår ikke en gang av telefonen når de sover)
– Alltid tilgjengelig (vi har med oss mobiltelefonen overalt)
– Innebygget betaling (Kenya: 46% av kundene bruker mobilbank)
– Mobiltelefon er tilgjengelig for kreative impulser
– Det er mulig å måle publikum på mobiltelefon pinlig nøyaktig
– Kun mobiltelefon fanger den sosiale konteksten av forbruk
– Mobiltelefon muligjør Augmented Reality

Hvordan tjene penger på mobil
Det siste Tomi Ahonen snakket om, var hvordan man kan tjene penger på mobilt innhold. Her er noen måter:

– Sluttbruker betaler for applikasjoner
– Reklame i applikasjoner, mobil web eller SMS
– Personifisering, sluttbruker betaler for tilpasning
– Pay-per-view, sluttbruker betaler for tilgang pr. gang
– Gaver, sluttbrukere kan sende digitale gaver til hverandre

Hele presentasjonen til Tomi kan du finne på SlideShare.

2 thoughts on “Slik utnytter du mobil til massemedia

Legg igjen en kommentar