Samsung gjør det skarpt med mobiler og PC-er

Samsung har fått en nordisk markedsandel på touchmobiler på 34 prosent. Med en nordisk markedsandel på 11 prosent i 2009 har Samsung fått en kanonstart i PC-markedet.

Markedssjef Tommy Jensen og mobilsjef Even Amdahl (bildet) har derfor all grunn til å smile.

Til tross for en verden preget av sterke finansiell uro har Samsung i Norden lagt bak seg et år med rekordsterk vekst. Samsung fortsetter å satse på innovasjon og design for å gi brukeren grenseløse medieopplevelser – mobilt, i hjemmet og på kontoret.

Samsung i Norden stenger bøkene med et sterkt år bak seg. Selskapet omsatte for nesten 9,4 milliarder svenske kroner i Norden i 2009 – en økning på 35 prosent sammenliknet med 2008.

– Vi har lykkes svært godt i 2009, men har ikke fått noe gratis. Vi har blitt Nordens største hjemmeelektronikkselskap, men det viktigste resultatet er den store tilliten vi har opparbeidet hos nordiske forbrukere. Dette er vi selvsagt både takknemmelige og glade for, og i 2010 skal vi forvalte og bygge videre på dette, sier Tommy Jensen, markedssjef i Samsung Norge.

Samsungs produktportefølje vokser stadig, og det samme gjelder selskapets markedsandeler.

Selskapet hevder de opplever solid vekst på mange produktområder i Norden. Her er noen eksempler:

TV
LED-TV ble bredt lansert i 2009 og interessen er sterkt økende. Hver femte TV Samsung selger i Norden er nå en LED-TV.

Hjemmekino
Salget av produkter knyttet til TV-en øker. Samsungs markedsandel for hjemmekino i Norden var på 22 prosent for 2009.

Kompaktkameraer
Samsung i Norden hadde en markedsandel på 20 prosent i desember 2009, opp fra 11 prosent i desember 2008.

Hvitevarer
Mer enn hvert tiende skap på det nordiske markedet var et Samsung-skap i 2009. Hemmeligheten staves produktserien Twin.

Legg igjen en kommentar