Slik profilerer mobilbransjen seg med rock

Mobizmag-redaksjonen har vært ute på en feltøvelse for å se hvordan mobilbransjen profilerer seg på Øya-festivalen som nå pågår i Oslo.

VIKTIG: Mandag kommer det en stor bildespesial fra Øya-festivalen. Så følg med!

Tidligere i Sommer så skrev vi om en undersøkelse Sony Ericsson hadde gjort om hvordan nordmenn bruker mobiltelefonen sin sett i sammenheng med våre festival-vaner.

Vel, vi i Mobizmag-redaksjonen måtte jo ut på en feltøvelse for å se om dette virkelig stemte, så vi tok en tur på Øyafestivalen her i Tigerstaden.

Da vi var kommet oss inn på festivalområdet, så sjekket vi selvfølgelig inn med Gowalla. Øyafestivalen har fått laget en offisiell «spot», og allerede første dagen hadde nesten 300 mennesker sjekket inn med Gowalla.

Vel inne på festivalområdet så så vi stadig mennesker sitte å fikle med sin iPhone eller andre touch-screen telefoner. Vi var nysgjerrige på hva de holdt på med!?

En festivaldeltaker kunne fortelle oss at han stadig traff på gamle kjente som han ikke hadde snakket med på mange år og da dro de opp telefonen, men ikke for å notere telefonnummer som man gjorde før i tiden. Nei, de logget seg inn på Facebook og la hverandre til som venner der og da direkte på mobilen.

Ellers brukte mange telefonen sin til å tvitre. Hashtag #øya og #øya ble flittig brukt. Her kan du følge med på hva folk mener om de forskjellige konsertene og hvor det er kortest dokø.

En observasjon som kanskje ikke kommer som noen stor overraskelse er at av de som tvitrer fra festivalen, så er det nesten utelukkende iPhone og Android brukere. Det er klart flest iPhone brukere, men også ganske mange Android brukere.

Spørsmålet man da kan stille seg, er jo selvfølgelig; Bruker ikke andre mobil-eiere sosiale media på mobiltelefon eller er det et tegn på at norsk ungdom har valgt sine plattformer?

Den engste mobilprodusenten som var synlig på festivalen, var Sony Ericsson med sitt store telt der de hadde utstilt alle sine «ungdomsmobiler».

Selv om de hadde utstilt forskjellige modeller, var fokus, både hos Sony Ericsson og ikke minst hos de som besøkte standen på Android-serien Xperia X10. På den tiden vi tilbrakte i teltet til Sony Ericsson så så vi en klar trend til at de besøkende stort sett var jenter som var interessert i Xperia X10 og kanskje spesielt X10 Mini, og de ville se hvordan Facebook fungerte på den.

Sony Ericsson har et team på åtte stykker på jobb under festivalen. De deler ut gratis ekstrautstyr som for eksempel vanntette mobiletuier, trykker T-skjorter med SMS motiver og generelt sett passer på at folk har det hyggelig.

Et betimelig spørsmål til som man kan stille seg er hvor de andre mobilprodusentene var; hvorfor har ikke Nokia, Samsung og HTC for eksempel noen tilstedeværelse her?

Festivalen er proppfull av ressurssterk og sosial ungdom som ihvertfall ifølge de aller fleste mobilprodusenter er deres fokusgruppe. Betyr det at de har gitt opp å vinne ungdommen fra iPhone hype’en, eller mener de at å profilere seg på festivaler ikke er god bruk av markedsføringsbudsjettet?

VIKTIG: Mandag kommer det en stor bildespesial fra Øya-festivalen. Så følg med!

Foto: Trond Heggelund

Legg igjen en kommentar