Telenor går for Opera Mini globalt

Telenor skal distribuere den mobile nettleseren til Opera Software til alle deres kunder over hele verden. Den første utrullingen av Opera Mini i Telenors nettverk er planlagt til september.

Dermed får Opera innpass hos verden sjette største mobiloperatør.

Telenor og Opera Software er enige om en ikke eksklusiv global rammeavtale som har til hensikt å stimulere til rask vekst av mobile Internett-tjenester i alle Telenors forretningsområder.

Telenors selskaper i ulike geografier vil gjennom dette merkevaresamarbeidet kunne distribuere og kjøre Opera Mini mobil nettleser på tvers av alle sine mobile håndsett og kundeporteføljer.

Som en følge av dette vil Telenors kunder i alle markeder få gleden av tilgang til en rask, rimelig og brukervennlig mobil Internett-opplevelse på sitt foretrukne håndsett.

Merkevaresamarbeid

Avtalen åpner for at Opera Software og Telenors ulike forretningsenheter kan utvikle et merkevaresamarbeid med Opera Mini som er tilpasset den enkelte lokale operatøren. Opera Mini er verdens mest populære mobile nettleser med 60 millioner månedlige brukere.

Som en del av den globale rammeavtalen vil Opera og Telenor også arbeide videre for ytterligere utvikling av de store mulighetene som ligger i et mobilt Internett.

Handler om gode brukeropplevelser

– Telenor har en visjon om å tilby mobilt Internett med gode brukeropplevelser til alle. Vi er overbevist om at denne avtalen vil hjelpe oss å tilby mobilt Internett til store brukergrupper verden over. Vi er glade for å kunne jobbe tett med Opera, et selskap som knoppskjøt fra Telenor på slutten av 90 tallet, og som har vokst til å bli en av Norges mest suksessfulle teknologi-eksportører, sier Morten Karlsen Sørby, konserndirektør og leder av Corporate Development i Telenor Group.

– Vårt mål er enkelt: å hjelpe Telenor til å øke sin brukerbase og sine inntekter ved å levere en Internett-opplevelse uten sidestykke til den enkelte lokale operatør i Telenor-sfæren. Telenors sterke globale posisjon er et resultat av deres ukuelige satsning på kunder i så forskjellige markeder som Sverige, Russland, Bangladesh og Ungarn, sier Lars Boilesen, administrerende direktør i Opera.

Han sier de er stolte av selskapets arv fra Telenors forskningsmiljø;  – I dag forener vi krefter for å gi flere mennesker muligheten til fullt å ha glede av mobilt internett på sin mobil, sier Boilesen.

Legg igjen en kommentar