– Teleoperatører må tenke globalt om de skal overleve

– Innen fem år vil noen av de viktigste inntektene til teleoperatører være mobile tjenester. De operatørene som ikke følger med i timen i dette ekstremt raskt voksende markedet, vil få større utfordringer med å tjene penger i fremtiden, hevder Rudi Rørstad i Numo.

– Betalingsvilligheten for tale og datatrafikk synker hvert eneste år og vil ikke stabiliseres før det er nesten eller helt gratis. Mobilprodusentene har tatt dette på alvor og fokuserer sterkt på appstores. Fordelen til disse er at de kan tenke globalt. Operatører har også mulighet til å tenke globalt når det gjelder appstores, men den korte historikken til nå tilsier at de har tenkt veldig lokalt fordi mobilkundene de selger tale og data til befinner seg lokalt, sier gründer og markedssjef Rudi Rørstad hos applikasjonsleverandøren Numo.

– Er det riktig av operatører å kun tenke lokalt på appstore siden?

– Mitt svar til dette er definitivt NEI.  Det skal hardt gjøres at sluttbrukere velger en lokal appstore som har minimalt med tjenester i forhold til de globale. OVI, AppStore, GetJar, Android Market og lignende er langt mer attraktive tilbydere, sier Rørstad.

– Men hva skal da gjøres?

– Jeg ser for meg at en stor teleoperatører i fremtiden er globale, tilbyr primært VOIP og mobile tjenester. Skype er snart verdens største tale leverandør og Facebook sitter på verdens største og mest oppdaterte telefonnummer database. Dette bør spillerene i operatørmarkedet ta meget alvorlig, sier Numo-gründeren.

Han påpeker at 12 prosent av internasjonale samtaler i 2009 ble gjort via Skype.

Totalt var det 406 milliarder internasjonale samtaleminutter i samme periode.

1 thought on “– Teleoperatører må tenke globalt om de skal overleve

  1. Personlig har jeg også tro på at rimeligere databruk feks i utlandet faktisk vil kunne øke inntektene til teleoperatørene. I dag er kostnadene så store at folk flest heller velger å IKKE bruke nettet i det hele tatt, eller venter til de har funnet et WLAN å bruke = null inntekter.

    Utover det veldig gode poeng her, og ikke minst limet mellom Skype & Facebook. Telefoni er ikke lenger grunnstenen i en mobiltelefon fra et produsent sitt ståsted, mens det fortsatt er det hos tele operatørene (sorry, tjeneste operatørene)

Legg igjen en kommentar