Bada tar markedsandeler

Samsungs Bada er ett av de to operativsystemene for smarte mobiler som tar markedsandeler i Europa.  I følge analysebyrået GfKs siste undersøkelse har Samsung med operativsystemet Bada fem prosent av smartmobil-markedet i Europa.

I slutten av mai begynte Samsung å selge Wave, den første mobilen med deres egne operativsystem Bada.

Ny europeisk salgsstatistikk fra analysebyrået GfK viser at i løpet av august hadde Bada fem prosent av markedet for åpne operativsystem.

Markedet for smarte mobiler økte i hele 2010, men etter sommeren er det bare to åpne operativsystemer som har hatt vekst, der Bada er det ene.

Rask vekst i SamsungApps

Når Wave ble lansert åpnet samtidig SamsungApps, der man kan laste ned applikasjoner som gjør mobilen mer personlig.  Noen koster penger og andre er gratis.

Fra starten kunne du laste ned 150 applikasjoner gjennom SamsungApps, og i løpet av et par måneder har dette vokst til 1200.

Ville ha færre, men bedre applikasjoner

Alle applikasjonene er kvalitetssikret av Samsung, en prosess som i gjennomsnitt tar to uker per applikasjon. Wave bekrefter at det finnes rom og interesse for flere åpne operativsystemer, og i Europa laster brukere ned gjennomsnittlig ti applikasjoner fra SamsungApps til sin mobil.

– I stedet for å ha 20-30 konkurrerende applikasjoner med samme innhold, har Samsung et mål om å tilby brukerne en eller to som er kvalitetssikret.  På denne måten blir det enklere å finne frem i app-jungelen, sier Johan Larsson, nordisk produktsjef for Samsungs mobiler.


Legg igjen en kommentar