– Disse mobilplattformene bør du utvikle på!

Gründeren Espen Riskedal fra Cutehacks AS holdt et innlegg på AppWorks om trender innen mobile applikasjoner i Skandinavia og kom med anbefalinger for hvilke plattformer man bør satse på.

Espen Riskedal kommer fra norske Trolltech som ble kjøpt opp av Nokia. Han startet CuteHacks AS fordi han har stor tro på unikheten med Qt rammeverket, nå fra Nokia.

I Skandinavia og Norden er iPhone den klart mest brukte telefonen når man ser på statistikk over mobil internnettbruk, men vi her oppe på den nordre halvkule er litt spesielle, ser man på Europa og resten av verden så har ikke iPhone så stor andel av bruksmønsteret.

I Europa har iPhone rundt 40% markedsandel på mobilt internett, mens de andre store plattformene, Symbian, Android og RIM deler resten av markedsandelene ganske jevnt.

Når det gjelder mobile applikasjoner, så ser man tydelig at alle vil ha sin egen App Store, og de lykkes til ganske stor grad med det. Den App Store plattformen som har mest eksposiv vekst, er Android Market. Android Market ble nylig åpnet for mange nye land, og er totalt tilgjengelig i 32 land.

Dette er dog småtterier i forhold til iOS (iPhone og iPad) som er tilgjengelig i 90 land, og Ovi Store (Nokia) som er tilgjengelig i imponerende 190 land.

Selv om Ovi Store har størst tilgjengelighet er det dog den tjenesten som har minst applikasjoner tilgjengelig. Det finnes ca. 30.000 applikasjoner i Ovi Store mot rundt 100.000 i Android Market og svimlende 250.000 i iTunes App Store.

Espen Riskedal gikk så over til å fortelle hvilke plattformer han mener man bør satse på. Satser du kun på Skandinavia/Norden, så bør du fokusere på iPhone, Android og Symbian. Ser du ut mot Europa og USA bør du også vurdere RIM BlackBerry.

Hvilken plattform skal du utvikle på?
Det finnes ingen god kryssplattform løsning akkurat nå. Qt rammeverket fungerer på Android, men er ikke helt optimal ennå. På iPhone er det svært ustabilt. Espen Riskedal mener dog at Qt på sikt vil bli et godt rammeverk for kryssplattform applikasjonsutvikling.

Hvordan ta betalt?
Det er i hovedsak tre forretningmodeller når du utvikler mobile applikasjoner:

Gratis. Da er det ingen forretningside for inntekter av applikasjonen. Typisk vil slike applikasjoner bli brukt for å promotere et annet produkt. Eksempler på slike applikasjoner kan være DnB NOR sin Eiendoms-applikasjon og 7 Elleven sin kupong-applikasjon.

Reklamebasert.
For at en reklamefinansiert applikasjon skal generere noe særlig med inntekter må applikasjonen brukes ofte for å generere inntekter. Det må altså være en applikasjon som sluttbrukerne ønsker å bruke ofte.

Premium.
Den siste forretningmodellen er den mest åpenbare. Selge applikasjonen for penger.

Det er en forretningmodell til som ikke Espen Riskedal var inne på, nemlig abonnements-modellen. Slik som for eksempel WiMP og Spotify, der selve applikasjonen kan lastes ned gratis, men kan kun brukes så lenge du betaler et abonnement.

2 kommentarer om “– Disse mobilplattformene bør du utvikle på!

Legg igjen en kommentar

blog.aidol.asia youngteens.net a-coon.com