Venter kanonvekst for mobil-apps

Nedlastning av antall mobile apps vil vokse fra 7 i 2009 til 50 milliarder i 2012.

Så tidlig som i mars 2010 la GetJar – verdens nest største app store – frem en analyse av det mobile apps markedet som kunne vise til en formidabel vekst i årene som kommer. På den tiden hadde Apples egen AppStore ca 150,000 apps, og Android Market var helt i startgropa.

I dag teller Android Apps ca 100,000 apps, AppStore til Apple teller ca 350,000 og Microsoft MarketPlace er i etablering. Dette er en dobling på seks måneder, og det er ingenting som tyder på at dette markedet er i ferd med å roe seg ned – heller tvert i mot….

Dette står derimot i sterk kontrast til Finansavisen artikkel fra mandag 1. november hvor man kunne lese at «Apps ikke er veien å gå».

Mye har endret seg siden mars 2010

iPad ble lansert i april, og har endret hele verden ift padder og apps markedet. Før lansering i Norge antar man at det finnes hele 40,000 enheter, og med Samsung Galaxy vil dette markedet vokse kraftig – på bekostning av Mini-PCer. Ser vi tilbake igjen på GetJar analysen som kom FØR hele padde-markedet ble etablert, så er det mye som kan tyde på denne markedsstørrelse-analysen er meget konservativ.

Når GetJar lagde sin analyse vil jeg tro også at de kikket på Apps omsetningen og veksten fra 2009, hvor Apple sin AppStore hadde 99,4% markedsandel i følge en analyse fra Januar 2010 fra Gartner. I løpet av 2010 har Google sin Android plattform vokst utrolig kraftig, tatt igjen Apple ift antall solgte telefoner – men har på ingen måte oppnådd samme grad av Apps-bruk (hvis vi kan kalle det det) som på Apple sine iPhones. Når vi nå er i ferd med å runde av 2010 så oppdateres og oppgraderes analysene rundt om i verden ift veksten innenfor SmartTelefoner og padder. I dag er det snaue 30% av amerikanerene som har en Smarttelefon, mens det i Norge anslåes at så mange som 70% av alle 2,5 millioner årlige solgte telefoner (2009 tall) er en SmartTelefon. Derimot er det slik at til tross for at man har en SmartTelefon, så er bruksmønsteret fortsatt relativt konservativt i forhold til at man ringer, SMSer, MMSer og eMailer. Selv web sørfing er det ikke så mange som gjør – noe vi kan se av det faktum at Apple sine iPhoner med 10-15 prosent markedsandel har mer enn 50% av mobilsørfingen, og at det inntil nylig feks ikke var mulig å handle Apps til Android plattformen i Norge.

Dette vil endre seg radikalt i årene fremover, nå som SmartTelefonene blir større rent fysisk – slik som Dell Streak og Samsung Galaxy, og at det mobile markedet modnes – det vil si at brukerene modnes. Den gjennomsnittlige iPhone bruker i dag har feks ikke flere enn 30 Apps på sin iPhone, og over 30% av alle iPad eiere har ikke lastet ned en eneste app…

Vi er mobilgenerasjonen over alle!

Mobilt bredbånd her i Norge er i kraftig vekst, og ved årsskiftet passerte antallet abonnenter en halv million. 55 prosent av abonnementene er private, og privatkundene stod for 80 prosent av datatrafikken, uttalte Post og Teletilsynet i sommer.

Vi er bare i begynnelsen av en ny trådløs tid der smarttelefoner vil bli standardenheten forbrukerne vil bruke for å koble til venner, internett og verden for øvrig.

Det er privatkundene som nå fører teknologiløpet, og bedriftene løper litt etter. Vi er en nomadegenerasjon arbeidere som jobber hvor som helst, når som helst og forventer at man kan jobbe på hva som helst.

Kombinasjonen av trendene vi ser innenfor skybaserte tjenester som virtualisering og utbygging av datasentre, den eksplosive veksten vi opplever innenfor nye kommunikasjonskanaler på sosiale medier, den mobile Apps-veksten, markedets omfavnelse av padder og Smarte telefoner, kombinert med «killer» tjenester som video og videokonferanser, så er jeg faktisk veldig sikker på at Apps er faktisk veien å gå…. Og det er faktisk UTEN at vi snakker om hvilke enorme omveltninger og nye strategier vi leser om innenfor bøker og magasiner.

Det er lov å ta feil.

Geir Sand Nilsen i InCent skrev en bloggpost for et år tilbake på Mobizmag.no at Applikasjonene er døde, lenge leve mobilsider. Spådommen har vel aldri vært så langt fra sannheten. I januar i år la Gartner frem sin Apps analyse for fremtiden, hvor de forventer 30 milliarder USD i omsetning i 2013 – via 21,6 milliarder nedlastninger. Tre måneder senere altså kommer analysen fra GetJar ut, som forventer 50 milliarder  nedlastninger allerede i 2012. Begge rapportene kom som sagt ut FØR Apple hadde lansert sin iPad – som nå er historiens største elektroniske forbruker suksess – hvor alle analyseselskaper oppgraderer sine estimater stort sett hver måned – fordi markedet vokser rett og slett til himmels!

I januar feks – noen måneder FØR iPad lanseringen – trodde feks Piper Jayfray at Apple ville selge 4 millioner iPader i 2010 – og 4 millioner i 2011. I mai 2010 ble det lagt frem en annen analyse som dro opp estimatet til 8 millioner – for 2010, og en dobling i 2011. Enkelheten, batterilevetid, funksjons-spekteret, størrelsen, oppstartstiden, stabilitet, berøringsskjermen, med mer…en iPad og padder generelt gjør jobben bedre, raskere og enklere enn de fleste Mini-PC-er. Den veier også mindre og er langt enklere å ta med seg. Derfor har også Mini-PC-markedet stupt, noe vi kan se veldig klart og tydelig på skissen under – fra Morgan Stanley:

Kommer Norge til å fortsette å forbruke – eller skal vi være med å utvikle også?

Jeg skal ikke spå at mobilsider vil dø – jeg har stor tro på mobilsider som en del av den mobile hverdagen. Jeg er samtidig også overbevist om at Apps markedet ER veien å gå, spesielt med tanke på om man som utvikler ønsker å ta del i et marked som for 2 år siden hadde 0 dollar i omsetning, men som fire år etter er estimert til nærmere 20 milliarder dollar!

Det er lov å ta feil, og det kan være at Mobiletech også vil vokse til himmelen, men det er nok feil å tro at et marked som allerede i dag omsetter for nærmere 10 milliarder dollar – på en teknologiplatform som fortsatt er relativt sett ny – vil forsvinne, eller være et marked som «ikke er veien å gå»?

Mitt ønske for 2011 er at Norge tar dette markedet seriøst og tar grep for å ta sin del av «kaka». Vi er langt fremme på å ta i bruk, men vi har mye å gå på når det kommer til å utvikle selv. Norske Apps er nok ikke en suksessformel alene, Norge må tenke globalt her og produsere apps for det internasjonale markedet.

7 thoughts on “Venter kanonvekst for mobil-apps

  1. Jeg syns ikke denne artikkelen gir et helt riktig bilde. Mobiletech mener på ingen måte at apps er djevelens verk og at de kommer til å forsvinne over natten og få stempelet «feilskjær». Apps er kjempeflott for håndholdte devicer, akkurat som apps er kjempebra for stasjonære datamaskiner. Vi klarer oss ikke uten. Og vi klarer oss heller ikke uten web! Det er det som bør være kjærnen i diskusjonen. Mobiletech velger å hjelpe kundene våre med å lykkes på mobil web. Du refererer til en del statistikk, med høye tall. Men når du sammenligner app statistikk med online statistikk så forsvinner apps søyla i søylediagramet. Web er så utrolig mye større og mer skalerbar enn apps at det ikke gir mening å sammenlinge. Man kan kostatere at app markedet vokser raskt, men «surfe web på mobil markedet» vokser enda raskere, både i brukere, bruk og antall nettsteder som er tilpasset en mobil kontekst.

    Appstores løser midlertidige utfordringer med distribusjon, foretningsmodeller, og «discoverability». Men når man tenker over det er det jo dette webben nettopp er god, og overlegen, på. For spill og utilities (iDevicene er først og fremst spillkonsoller når man ser på hva de blir brukt til og antall spill i appstore) så har så klart appstores en funksjon. Men for mediebedrifter, offentlig sektor, corporate, netthandel etc er det mye mer naturlig å tenke mobil web som en integrert del av hele online strategien. Der vil aldri apps kunne konkurrere, og det er her Mobiletech skal hjelpe til.

    En gjennomsnittlig iDevice eier bruker bare ca 5 apps pr dag. SMS, telefon, epost er tre av disse. Nettleseren er den fjerde. Da er det bare plass til en app til denne dagen, og det er sansynligvis et spill eller en utility. Så selv om en bruker har lastet ned 30 apps bruker han/hun ikke alle. Men tenk om all verdens nettsider funket, og ga mening, på mobilen din…. Det er det som bør være diskusjonen ifm artikkelen du refererer til.

  2. Det det bunner ned i er vel at Apps aldri vil erstatte en mobil web, men kan mobil web erstatte Apps?

    På sikt, med HTML5 og nye muligheter for caching/offline, bedre og mer stabile mobile båndbredder og når en dag operatørenes latterlige grådighet på roaming tar slutt eller blir stoppet, så kan og vil nok mobil web erstatte mye av nytte-apps og typiske «business apps».

    Mobil web vil for eksempel kunne eliminere alle utfordinger rundt sikkerhet og lagring av sensitive data.

    Samt at vi må bort fra adresse-feltet. Det er ikke brukervennlig nok på en liten mobil!

    …men det er et godt stykke frem dit dessverre.

  3. Hei,

    Husk at jeg på ingen måte her skrev at «Mobiletech mener på ingen måte at apps er djevelens verk og at de kommer til å forsvinne over natten og få stempelet “feilskjær” 🙂

    Jeg refererte til artikkelen i Finansavisen derimot hvor det står at «Apps ikke er veien å gå».
    Det er nok ikke snakk om enten eller – men begge deler – noe både historiske data viser til, samt analyser for fremtidig vekst.

    Thats it / Hans-Petter

  4. Som jeg skriver avslutningsvis «Jeg skal ikke spå at mobilsider vil dø – jeg har stor tro på mobilsider som en del av den mobile hverdagen.»

    Ha en strålende mobil dag / Hans-Petter

  5. Ja men da er vi jo enige 🙂 jeg har tro på at mobilsider blir den viktigste delen av den mobile hverdagen. Det er lett å se at statisikk rundt Apps peker oppover, men web er og blir uansett overlegen på alle statistiske fronter i overskuelig fremtid.

Legg igjen en kommentar