Asiatisk mobilinvasjon på vei Norge

Asiatiske mobilselskaper slo vestlige selskaper i oppmerksomhet på Mobile World Congress i Barcelona. Dette er en trend du vil se mer av – også i Norge.

BARCELONA: Helt siden Mobile World Congress (tidligere GSM World Congress) startet i begynnelsen av 1990-årene så har den internasjonale mobiltreffet vært dominert av Nokia, Sony Ericsson (tidligere Ericsson), Motorola og Alcatel.

Men de dagene er for lengst over. Verdens største mobilleverandør, Nokia, sluttet i fjor med å ha gigantstand inne på messeområdet på Fira i Barcelona.

I år var de lite synlig på messen, men var likevel årets snakkis, ettersom de skal lage mobiltelefoner  i lag med Microsoft og som har Windows Phone under panseret.

Maktskifte i bransjen

Sony Ericsson var heller ikke så veldig synlig i år på verdens viktigste mobilmesse og konferanse.

Motorola og prøver hardt å kjempe seg tilbake til gamle glansdager men sliter med å få det til.

De som derimot får det til – og som var veldig synlig på Mobile World Congress – var asiatiske selskaper. Det er helt tydelig at det har vært et maktskifte i mobilbransjen, og at asiatene er på full fart oppover på salgskurvene.

Apple kjører sitt eget løp og vil ikke stille ut  eller delta på Mobile world Congess. De velger heller å satse på egne lanseringsarrangementer og konferanser.

På årets mobilmesse var det helt tydelig at de selskapene som har satset på Android var mest synlige.

Vind fra øst

Trenden er klar; i år var det asiatenes år på verdens største mobilkonferanse- og messe.

HTC lanserte flest telefoner og hadde de mest oppsiktsvekkende telefonene og var dessuten veldig synlig under Mobile World Congress. De samme hadde LG Electronics og  Huawei.

Uten å ha konkrete tall på bordet, kunne det for Mobizmag.no se ut som det var Huawei som hadde brukt markedspenger på deltagelsen i Barcelona. De var overalt.

ZTE prøver også å henge med på dette asiatiske racet, men de kommer ikke opp mot Samsung, som desidert hadde den største og mest synlige standen av de asiatiske mobilselskapene.

Flere selskaper vil samarbeide

Når det er så tydelig at de vestlige selskapene har trukket seg litt tilbake fra ”tyrefekterarenaen” i Barcelona, samt at du ser hvor urolig mye penger asiatene har investert i markedsføring og deltagelse på messen, så er dette et godt bilde av hva som er i ferd med å skje i mobilmarkedet i verden.

Jeg tror at om å få år så er kanskje flere av de vestlige mobilselskapene fusjonert med hverandre, på ett eller annet plan. Ja litt sånn med modellen til Nokia og Microsoft.

De vestlige mobilprodusentene må raskt finne på noe dersom de skal holde tilbake trykket fra de asiatiske selskapene.

Android for alle penga

En annen trend er at Android øker nå så raskt, og er adoptert av så mange mobilprodusenter, at det skal mye til for at Apple og Nokia/Microsoft skal klare å henge med i svingene.

En ting er i hvert fall sikkert; mobilbransjen kommer aldri til å bli  slik den har vært de første 19 årene av det internasjonale GSM-eventyret.

Det er verdt å merke seg at de selskapene som satser hardest på 4G, og er ute med konkrete løsninger, er asiatiske selskaper. Dette vil gi dem et stort forsprang når 4G skal introduseres om ikke lenge i Norge av Telenor og NetCom.

Så den asiatiske bølgen med et stort markedspress, som vi så på Mobile World Congress, vil også komme til Norge i løpet av våren/sommeren. Jeg regner også med at asiatiske mobilprodusenter som vi ikke har sett tidligere i Norge, vil prøve seg i det norske markedet i løpet av året.

1 thought on “Asiatisk mobilinvasjon på vei Norge

Legg igjen en kommentar