Suksessformelen til iPad2 er det du ikke ser

Apple har kommet med en lettere og tynnere iPad2 med ny funksjonalitet. Men det er ikke det som gjør iPad-en til en garantert suksess.

Den nye iPaden er tynnere enn iPhone.

– Flott!

iPad2 er lettere enn forgjengeren.

– Det er bra – for det er noe som jeg har skrevet om tidligere.

Den nye iPaden har fått kamera – foran og bak.

– Wow! Det er en funksjonalitet mange smarttelefoner allerede har.

iPad2 skal koste det samme som forgjengeren.

– Suprise! Gjetter på at det ikke blir noen særlig form for priskonkurranse i butikkene denne gangen heller. Apple er diktatoriske når det gjelder priser.

Den nye informasjonsfjøla til Apple kommer i hvitt.

– Ja tenk at de endelig har klart å farge plasten hvit – er det ikke fantastisk – de har jo ikke klart det med iPhone 😉

iPad2 har ny to-kjerne 1Ghz A5 brikke GPU/CPU

– Flott!

Vil jeg løpe til butikken for å skaffe meg iPad2?

–  Nei, ikke med en gang. Jeg har iPadsky 1 og den fungerer kjempebra. Den er så populær hjemme at vi har satt tidsbegrensinger på hvor lenge hvert familiemedlem får bruke den av gangen.  😉

Hva er så suksessformelen til iPad2?

Jeg er enig med kollega og Mobizmag-blogger Anders Brenna som etter iPad2-lanseringen i et intervju sier at:

– De (Apple – red.kom.) behøver ikke bevise noe som helst. De tok bransjen på senga da de lanserte iPad. Jeg har hatt andre tablet-løsninger før, men ingen har forandret markedet som iPad. Nå er det bare om å gjøre at de klarer å vise fram noe som er bedre. De må fortsette å ligge et hestehode foran konkurrentene, sier Brenna til VG Nett.

Og akkurat der er Brenna inne på noe vesentlig. Apple har klart noe som få av de andre nettbrettprodusentene har fått til; og det er å etablere et økosystem som er bygget rundt iPad-en. Det er Apple Store og enkeltheten i det å skaffe deg app-er som er det geniale.

Apple vil endre bransjen totalt

Så den største suksessen med iPad1 og iPad2 er ikke nytt utseende, funksjonalitet, vekt eller størrelse. Det er det du ikke ser som er den største suksessformelen – med andre ord; økosystemet.

Nå har det også blitt mulig å kjøpe programvare billig via iTunes til for eksempel Macbook.

–  Strålende! Apple vil med dette totalt endre måten vi ikke bare kjøper app-er, men også programvare.

Det er tilgjengeligheten og lettheten i å skaffe seg app-ene og programvaren som gjør at Apple ligger flere hestehoder foran konkurrentene.  Og de produsentene og operatørene som ikke henger med på dette løpet vil merke dette på bunnlinja i regnskapene.

Jeg tror ikke Steve Jobs og Apple kommer til å sitte stille å se på at Android Marked og andre konkurrenter prøver å kopiere deres suksess. Jeg tror Apple bare vil utvide sitt økosystem slik at det blir enda enklere og du får et større tilbud til alt du har av digitale verktøy osv.

For å avslutte litt humoristisk

En venn av meg hadde en morsom kommentar på Facebook i morges:

Vet du hva iPad er på norsk?

– Tafsebrett!  😉

Legg igjen en kommentar