Kostet 90 kroner å svare på SMS!

Forbrukerombudet advarer nå mot SMS fra dinvalentine.com. Det koster 90 kroner å svare på meldinger.

Forbrukerombudet har den siste tiden fått mange henvendelser fra forbrukere som har mottatt en SMS-melding fra dinvalentine.com om at en hemmelig beundrer har sendt dem en valentinehilsen.

I meldingen fra dinvalentine.com stod det

«Du har fått en valentinehilsen fra en hemmelig beundrer med mob. nr 9369131X: ‘Hei 🙂 Vil bare si at…’ Gå hit for å få hele meldingen: http://dinvalentine.com/1/i9vj1 ELLER send sms V til 2333 nå, nok90/melding mottatt. Kontakt kundeservice@dinvalentine.com eller tlf 21044921».

Dersom forbrukerne forsøkte å finne ut hvem som var avsender av meldingen, kostet det dem 90 kroner.

– Kan være lovstridig
– Utsendelsen av SMS-meldingen kan stride mot flere bestemmelser i markedsføringsloven. Det kan se ut som et forsøk på å lure forbrukere til å betale dyrt for en valentinehilsen fra en beundrer som ikke eksisterer. Vi har bedt det maltesiske selskapet som står bak utsendelsen om en redegjørelse for de faktiske forhold, før vi konkluderer i saken, sier fagleder Lars Grøndal i Forbrukerombudet.

Samtykke eller kundeforhold
Ifølge markedsføringsloven kan næringsdrivende kun sende markedsføring via sms eller e-post dersom mottaker har samtykket til dette eller dersom det foreligger et kundeforhold.

Forbrukerne som har kontaktet Forbrukerombudet sier at de verken har samtykket til å motta meldingen eller har et kundeforhold til selskapet som har sendt ut meldingene.

Irritasjonsmoment

– Markedsføring på SMS oppleves for mange forbrukere som svært inngripende, og er et irritasjonsmoment i hverdagen. Det gjelder særlig der forbruker lures inn i en avtale som koster penger. Forbrukerombudet ser derfor svært alvorlig på denne saken, sier fagleder Lars Grøndal i Forbrukerombudet.


 

Legg igjen en kommentar