Nye mobil bredbåndsabonnement fra Telenor

Telenor girer opp hastgheten i mobilnettet, og med nytt nett følger nye mobil bredbåndsabonnement. Nå kommer de med mer skreddersydde løsninger.

Dette ble kjent på en pressekonferanse i Oslo torsdag ettermiddag. Utradisjonelt hadde Telenor lagt pressekonferansen til en kaffesjappe for å understreke at lanseringen av de nye løsningene er noe de gjør for at folk skal kunne arbeide hvor som helst med sin bærbare PC og samtidig være på internett.

Gjennom en total fornying av mobilnettet vil Telenor sikre at eksisterende og fremtidige kunder får høye hastigheter og god kapasitet når de surfer med PC, nettbrett eller mobil.

Skal dekke det meste av Norge

Telenor er i full gang med å bygge et mobilnett som skal dekke fremtidige kundebehov, og i løpet av november i år skal alt utstyret i Telenors mobilnett være nytt.

Telenors kunder skal ikke bare kunne benytte nye og innovative tjenester, de skal også ha glede av dem nær sagt overalt og når som helst.

Mer skreddersydde abonnement

– Det gamle nettet var bygget primært for å sikre høy talekvalitet. Når vi nå fornyer nettet, designer vi det for fremtidens mobilbruk. I dette fremtidsbildet passer enkle og skreddersydde abonnement inn. Og skulle du ønske ekstra høyere hastigheter, tilbyr vi det, sier Svein Henning Kirkeng, leder for privatmarked i Telenor.

Smarttelefoner setter fart på datatrafikken

Telenor ser at datatrafikken i mobilnettet dobles hvert år.

– Vi regner med at brukerne vil stå for 16 ganger mer mobil datatrafikk i 2015 enn i dag. Vi må derfor bygge ut nettet for at kundene også i fremtiden skal få den dekning og kapasitet som kreves for å kunne nyttiggjøre seg alle nye tjenester som kommer, sier Kirkeng.

Flytt kontoret ut i naturen eller på kafé

Kirkeng presiserer at Telenor også i fremtiden skal levere den beste mobilt bredbåndsopplevelsen.

– Når folk skaffer seg smarttelefoner, nettbrett eller vil surfe med PC-en i mobilnettet, skal de merke at Telenors mobilnett gir den beste surfeopplevelsen, sier Svein Henning Kirkeng.

Siden Telenor lanserte mobilt bredbånd i 2007, har vi i Norge opplevd en teknologisk utvikling som radikalt har endret måten vi forholder oss til omverdenen på.

– I dag har vi tilgang på all verdens informasjon på mobilen, vi står fritt til å flytte kontoret ut i naturen, opp på hytta eller ut på stranda, sier Kirkeng.

Slik blir de nye abonnementene

Telenor introduserer abonnement med priser basert på hvor stor datamengde som er inkludert samt hvilken hastighet man ønsker.

Mobilt superbredbånd M og L, er for de som er opptatt av hastigheter og bruker nettet ofte. M koster 299 kr i måneden med hastigheter opptil 6 Mb/s, mens L har hastighet helt opptil 20 Mb/s, og koster 399 kroner i måneden.

Mobilt bredbånd kommer i fire forskjellige varianter til henholdsvis 39, 99, 149 og 199 kroner i måneden. Dermed kan abonnementene tilpasses individuelle behov og brukermønstre.

Abonnementene er rettet mot privatkunder, og er i salg fra 15. juni. Samme dag lanserer Telenor nye mobilt bredbåndsabonnement i bedriftsmarkedet.

Fakta

  • Telenor bytter nå ut alle 9500 basestasjoner plassert på 6500 forskjellige steder i Norge.
  • Hittil har Telenor byttet over 60 prosent av nettet, og alle byer i Sør-Norge vil være byttet før sommeren 2011. Hele utskiftningen er ferdig i løpet av november i år.
  • 50 prosent av basestasjonene er klargjort for 14,4 Mb/s og 21 Mb/s.
  • 1 av 4 bruker mobilt bredbånd daglig, mens totalt 6 av 10 bruker det ukentlig.
  • Mobilt bredbånd brukes hovedsakelig på reise, på fritidssted og hjemme.
  • Det er flere menn enn kvinner og flere i aldersgruppen fra 20-39 år som bruker mobilt medieinnhold daglig.
  • 25 prosent menn og 14 prosent kvinner bruker mobilt medieinnhold minst ukentlig. 27 prosent i aldersgruppen 12-19 år, 33 prosent i aldersgruppen 20-39 år og 19 prosent i aldersgruppen 40 år + bruker mobilt medieinnhold minst ukentlig.

Legg igjen en kommentar