Et teknisk sårbarhetsutvalg bør opprettes

Etter mobilnettet til Telenor gikk ned i helgen er det tid for ettertanke og etablere et teknisk sårbarhetsutvalg slik at risikoen for uhell i mobilnettene minimeres.

Les også: Gir kompensasjon etter omfattende mobilfeil

I foredrag om kriseinformasjon og teknologi har jeg humoristisk sagt at dersom du skal lage «borgerkrig» så er det bare å slå av alt av banksystemer og minibanker, samt sette mobil- og telenettverkene ut av drift.

I løpet av 24 timer så vil folk sulte som følge at de ikke har cash til mat eller bensin til transport. Ved mobil- og telebrudd så får ikke folk kommunisert med hverandre, ingen kontakt med jobben eller så vet de ikke hvordan de skal ringe nødetatene (se nyttig og livreddende tips nederst i denne bloggen).

Jeg tror ingen av oss ønsker å oppleve at minibankene og mobilnettene er nede over lengre tid. Det vil bli kaos og for ubehagelig.

Uten mobiltelefoni så vil Norge stoppe opp.

”Black Friday”

I løpet av de siste ukene så har minibankene blitt tømt for penger i frykt for bankstreik og mobilnettet til Telenor har brutt sammen to ganger. Fredagens store mobilbrudd kalles for ”Black Friday” i sosiale medier, hos kundene og i mobilbransjen.

Vi nordmenn har blitt så avhengige av både betalings- og mobilteknologi at vi har gjort oss veldig sårbare dersom systemene går ned.

Fredagens uhell er første store kollaps i Telenors mobilnett siden det ble åpnet i 1993. Husk at kvaliteten i Telenors mobilnett har normalt vært så utrolig bra at vi nordmenn har vært bortskjemte i forhold til det de oppleverer andre land.

Har fortsatt ikke funnet feilen

Første arbeidsdag over Pinse så det er ingen tvil om fredagens nettutfall er det store samtaleemnet i mobilbransjen; Hvordan kunne uhellet skje?

Telenor rettet etter hvert feilen på fredag kveld/natt til lørdag, men de vet fortsatt ikke HVA feilen skyldes, bortsett fra at den oppsto i datasentral(er) eller servere, avhengig av hvem du spør.

Jeg synes det er litt skremmende at Telenor ikke har funnet den eksakte feilen. Dette må de til bunns i. Hvordan skal Telenor kunne sikre seg i fremtiden når de ikke eksakt vet hva som gikk galt?

Telenors mobilkonkurrenter har ingen grunn til å hovere om at ”dette kunne ikke ha skjedd hos oss”. Bare spør NetCom, som flere ganger har vært rammet av tekniske feil og nedetider.

Hvordan sikrer vi oss bedre?

Nå er dagen kommet for å se på hva mobilbransjen kan gjøre for å sikre seg at «Black Friday» ikke skal skje igjen.

Ettersom nesten alle nordmenn i dag har mobiltelefon, og fasttelefoni ikke prioriteres av folk flest og næringslivet, så er vi totalt avhengige av å ha sikre og stabile mobilnett.

Rundt tre millioner mobilkunder i Telenor pluss kunder hos Ventelo, Djuice, Talkmore, Ludo og Network Norway – som leier plass i Telenors mobilnett – ble rammet da mobilnettet sviktet fredag.

Operatørene selger ikke bare mobilkommunikasjon – de selger først og fremst tillitt – til at vi alltid kan ringe hjem eller til dem vi bryr oss om.

Nå må tillitten raskt bygges opp igjen. Dette er noe hele den norske mobilbransjen må samarbeide om.

Opprett sårbarhetsutvalg, men ta bransjen med i dette

Post- og teletilsynet, Samferdselsdepartementet, kriseenheten til Justisdepartmentet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Regjeringen og mobiloperatørene (også Telenors konkurrenter/operatørkunder) bør etter min mening gå sammen og få etablert et teknisk sårbarhetsutvalg.

Dette utvalget må ha som oppgave å vurdere sikrere løsninger og finne alternative fremføringsveier dersom et eller flere uhell i mobilnettene skulle oppstå igjen.

Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen har sagt at de ikke hundre prosent kan sikre seg at slike uhell kan oppstå igjen. Det har jeg forståelse for, men jeg mener at mobilbransjen må gjøre alt de kan for å redusere risikoen og omfanget av fremtidige nettutfall.

Må ha alternative mobilløsninger med seg

Som barn og ungdom opplevde jeg ofte strømbrudd i min hjemby, Tromsø. Men vi kjøpte inn stearinlys, parafinlamper, gassbluss og hadde en vedovn i huset til alternative lys- og varmekilder. Det gjaldt å sikre seg, for ellers kunne det bli mørkt og kaldt i det værutsatte Nord-Norge.

Jeg leser at Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas, Telenors informasjonsfolk og direktør Jon A. Lea i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap ikke fikk ringt når Telenors mobilnett gikk ned på fredag. Jeg er overrasket over at de med så mye ansvar ikke har alternative kommunikasjonsløsninger når det smeller.

Kanskje bør de skaffe seg et ekstra SIM-kort fra for eksempel NetCom? Eller så bør de kjøpe inn satellitt-telefoner til å ha med seg på reiser slik at de kan kommunisere dersom uhellet skulle oppstå igjen?

Et livreddende tips

Til slutt et viktig tips som kan være livreddende dersom du opplever en ulykke og mobilnettet til din operatør er nede:

Ta ut SIM-kortet, start mobilen på ny og ring til den nødetaten du trenger å snakke med.

Jeg håper at du ikke får bruk for dette tipset, men det kan være nyttig å vite om.

 

Legg igjen en kommentar