Ulik praksis om kundene får kompensasjon

Telenor og Ventelo kompenserer sine sluttkunder etter Telenors nettutfall for en uke siden, mens Network Norway ikke har bestemt seg for hva de skal gjøre.

Les også: Telenor gir kompensasjon etter omfattende mobilfeil

Feilen som oppsto i Telenors mobilnett fredag 10. juni medførte store problemer for Ventelos og Networks Norways mobilkunder.

– Vi har ikke bestemt hva vi skal gjøre i forbindelse med eventuell kompensasjon til kundene. Vi er Telenors største kunde, og er nå i dialog med dem om kompensasjon for fredagsmarerittet forrige uke. Så vi må først få avklart med dem før vi går ut med hva vi vil gjøre med tanke på kompensasjon til sluttkundene våre. Både Lebara og One Call, som er eid av oss, er nå i prosess med priskompensasjon, sier strategidirektør Tom Guldberg i Network Norway til Mobizmag.no

En dags kompensasjon fra Ventelo

Ventelo har derimot besluttet å ikke ta betalt for mobiltrafikken fra feilen inntraff til og med lørdagen i pinsen.

Ventelo vil ikke fakturere for mobiltjenester som er benyttet i perioden fredag 10. juni kl 13.00 til lørdag 11. juni kl 23.59.

Dette gjelder all mobiltrafikk, både i inn- og utland; taletrafikk, tekst- og bildemeldinger, innholdstjenester — samt bruk av mobilt internett på mobiltelefon, nettbrett eller PC.

Ser alvorlig på feilen

– Ventelo ser svært alvorlig på at denne feilen kunne oppstå, og at det tok så lang tid for Telenor å finne og rette feilen, sier administrerende direktør Stig Herbern (bildet) i Ventelo.

Fredag 10. juni like før klokken 13 oppsto det en feil i Telenors mobilnett som rammet mobil tale, sms og mobildata over hele landet. Feilen førte til at samtaler og tekstmeldinger kun unntaksvis kom igjennom. Feilen var i hovedsak rettet lørdag morgen.

Mener det er en rimelig erstatning

Telenor ga kompenasjon for hele helgen til sine kunder. Men hos Ventelo gjør de det annerledes:

– Vi gir kompensasjon for et ringedøgn. Vi mener dette er en rimelig erstatning til våre kunder, sier Stig Herbern.

– Ventelo beklager på det sterkeste de problemer våre sluttkunder opplevde på grunn av feilen i Telenors nett, sier Herbern.

Har bedt om forklaring fra Telenor

Ventelo har også bedt om en redegjørelse fra Telenor for å få en oversikt over årsakene til feilen.

Som operatør i Telenors nett ble Ventelo svært hardt rammet.

Foto: Marianne Otterdahl-Jensen / Ventelo

Legg igjen en kommentar