Aspiro selger Mobile Solutions

Aspiro selger Mobile Solutions til LINK Mobility. Aspiro vil frigjøre ressurser for den raskt voksende musikktjenesten WiMP og TV-streaming.

Aspiro har inngått en avtale med LINK Mobility om salg av forretningsområdet Mobile Solutions i de nordiske og baltiske landene.

Det nye navnet på selskapet blir Link Mobile Solutions.

Kjøpesummen er på 20 millioner kroner og Aspiro beregner at salget kan sluttføres i midten av oktober.

Gammelt Telenor-selskap

LINK Mobility, tidligere Telenor Link AB, ble etablert allerede i 1996, og ble kjøpt av investorene Hans Ottar Blix, Harald Dahl og Jens Rugseth i 2002.

Selskapet har siden hatt jevn vekst, og har nå store næringsaktører som Aller Gruppen, Norwegian, Tele 2, Norges Idrettsforbund, Varner Gruppen, BMW og Kappahl på kundelisten.

Siste trinn

Salget av Mobile Solutions er siste trinn i det som har vært en langsiktig reposisjoneringsprosess i Aspiro. For å fokusere selskapet i retning av musikk og TV-streaming har Aspiro det siste året også solgt det tidligere forretningsområdet Mobile Entertainment og flere andre mindre virksomheter.

WiMP blir flaggskipet i det nye Aspiro, som nå består av forretningsområdene Music, TV og Mobile Search.

– Aspiro har en svært aggressiv vekststrategi innenfor musikk og TV. I mellomtiden vet vi også at mobile forretningstjenester har stort potensial, og vi er sikre på at Link Mobility er bedre posisjonert for å lede utviklingen av dette markedet. Det har vært flere middels store selskaper og behov for konsolidering. For Aspiro vil denne avtalen bidra til å frigjøre mer ressurser for våre fokusområder musikk og TV, der vi har høye ambisjoner, sier Gunnar Sellæg (bildet), administrerende direktør i Aspiro.

Fakta

  • Mobile Solutions omsatte i 2010 131,2 millioner svenske kroner. Resultat etter direkte kostnader utgjorde 28,6 mllioner svenske kroner og EBITDA utgjorde -15,9 millioner svenskekroner.
  • I første halvår 2011 hadde Mobile Solutions en omsetning på 50,3 millioner svenske kroner, resultat etter direkte kostnader utgjorde 17,1 millioner svenske kroner og EBITDA var  -0,4 millioner svenske kroner.
  • Kjøpesummen betales med 7,5 millioner norske kroner ved gjennomføring, 7,5 millioner norske kroner, justert for eventuelle garantier etter ni måneder, og de resterende 5 millioner  kroner betales kvartalsvis som en prosentandel av kjøperens driftsresultat.
  • Aspiro forventer at salget kan sluttføres i midten av oktober, og da vil også integrasjonen mellom de to organisasjonene begynne.
  • Transaksjonen er betinget av godkjenning fra Konkurransetilsynet.

Legg igjen en kommentar