Øker salget med mobilkuponger

De fleste av oss handler mye bare vi får det rette tilbudet og slipper å reise for langt. VIC-butikker skreddersyr nå lokale tilbud med LIQUID Barcodes.

Dette forteller markedssjef Monica Solberg i merkevarekjeden VIC.

Ved hjelp av LIQUID Barcodes har merkevarekjeden etablert 70 lokale kundeklubber der hver butikk kan gi sine lokale kunder skreddersydde tilbud gjennom mobilkuponger.

Vervingen skjer primært gjennom plakater i butikkene der det oppgis et unikt kodeord som kundene kan bruke til å registrere seg som medlem.

Ved innmeldingen får kunden umiddelbart en verdikupong på mobilen som gir en rabatt på 100 kroner ved kjøp over 500 kroner, og så er medlemskapet i gang.

Umiddelbar effekt

Effekten var umiddelbar, og medlemmene i de lokale kundeklubbene som mottok verdikuponger på mobilen handlet for hele 2,6 ganger så mye som kunder uten verdikupong.

– Selv om vi gir en rabatt for å få kundene inn i butikken, øker bruttofortjenesten kraftig fordi mersalget er så stort, sier Solberg.

Fornøyde kunder

Kundene er også godt fornøyd med å få lokale tilbud, og butikksjefene merker en økt kundelojalitet etter at de tok i bruk mobilkuponger med kupongløsningen fra LIQUID Barcodes.

– Dette er en genial løsning som gjør det mulig for meg å skape en nær relasjon med mine kunder, sier franchisetaker Tor Einar Mathisen i VIC Harstad.

Denne lokale relasjonen til kundene er veldig viktig for VIC-kjeden. Tilbudene må oppfattes som en reell verdi for kunden, og dette er enklere å oppnå med en direkte tilknytning til den lokale VIC-butikken.

Det gjør det lettere for butikksjefen å tilpasse tilbudene til den enkelte butikks lagersituasjon, og til lokale markedsaktiviteteter i regi av det kjøpesenteret man tilhører.

Nye muligheter

– Tradisjonell markedsføring tar ikke høyde for slike lokale variasjoner, men ved å implementere segmentert kommunikasjon på butikknivå kan VIC utnytte mulighetene fullt ut. Som kunde trenger man å føle seg utvalgt og spesiell, sier Gerd-Helen Nyborg, Key Account Manager i LIQUID Barcodes.

Kampanjene blir løpende analysert i systemet til LIQUID Barcodes, og VIC bruker tallene til å evaluere effekten. Så langt er de godt fornøyd.

– Vi ser tydelig at medlemmene føler sterk lojalitet til sin lokale VIC-butikk og de handler mye hver gang et tilbud dukker opp på mobilen, sier Solberg.

Legg igjen en kommentar