Ulovlig SMS-reklame kostet 150.000 kroner

Det koster mye å sende ut ulovlig SMS-reklame og ikke følge reglene. Det har Møbelkjeden Living nå erfart. De må betale 150.000 kroner.

Møbelkjeden Living sendte i mars 2011 ut ulovlig SMS-reklame til et stort antall forbrukere. Markedsrådet har nå vedtatt at selskapet må betale et overtredelsesgebyr på 150.000 kroner.

Her er vedtaket til Markedsrådet

– Avgjørelsen fra Markedsrådet er et klart signal om at grove brudd på spam-forbudet i markedsføringsloven får konsekvenser, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Mottok 46 klager
Forbrukerombudet mottok i vinter 46 klager fra forbrukere som hadde mottatt reklame på SMS fra Living.

Meldingene ble sendt til 152.000 mottakere som tidligere hadde handlet hos Living, men som aldri hadde samtykket til eller fått informasjon om at de ville motta SMS-reklame.

Ombudet konkluderte med at dette var ulovlig markedsføring, og brakte derfor saken inn for Markedsrådet med påstand om at Living skulle ilegges overtredelsesgebyr for lovbruddet.

Hadde ikke samtykke
Ingen av mottakerne av meldingene fra Living hadde gitt samtykke til å motta slik reklame.

Forbrukerombudet hevdet overfor Markedsrådet at Living heller ikke hadde et eksisterende kundeforhold til mottakerne, og kundene ikke hadde fått anledning til å takke nei til SMS-reklame da de ga fra seg telefonnumrene sine til Living.

Markedsrådet har nå sagt seg enig i Forbrukerombudets vurdering og ilagt Living et overtredelsesgebyr på 150.000 kroner.

Sjekk reglene først

– Det er viktig å sikre forbrukernes rett til selv å velge om man vil ha reklame på mobilen, og fra hvem. Næringsdrivende må være sikre på at de har sitt på det tørre før de sender ut e-post eller SMS-reklame, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Legg igjen en kommentar