Bedre analyse av mobiltrafikk i Google Analytics

Vet du hvor mange av din besøkende som bruker en mobiltelefon, og vet du hvilken telefon de benytter? Google Analytics forteller deg det og mye mer.

Google Analytics brukes idag av nesten alle som drifter nettjenester av forskjellige slag, nå har de forbedret funksjonaliteten for mobilanalyse.

Ikke alle Google Analytics brukere har ennå fått tilgang til det nye grensesnittet, men det rulles nå ut til flere og flere brukere.

Nyttig verktøy

Blant alle nyhetene finner vi flere nyheter rundt mobil. Det første som vi legger merke til, er at nå kan man ikke lenger bare se hva slags mobilt operativsystem som brukes mot dine nettsider, men også hvilken telefonmodell, produsent, mobiloperatør og om det er en enheter med berøringsskjerm eller ikke.

Sist men ikke minst, noe som er nyttig for alle webutviklere; hvilke skjermoppløsninger som benyttes. På undertegnede sin personlige blogg, er for eksempel de tre mest brukte oppløsningene blant mobile enheter:

– 768×1024 (iPad)
– 320×480 (iPhone)
– 1280×800 (Galaxy Tab)

Mobile Ads
Google har også introdusert støtte for dypere analyse av mobile reklamebannere (AdWords) enn tidligere. Man kan nå se hvilke «Mobile AdWords» reklamer som vises på vanlige mobiler, mobiltelefoner med høy oppløsning og nettbrett.

Legg igjen en kommentar