Kvinner tenner på dingser

Skal du treffe de reelle kjøperne av duppedingser, er det ikke sikkert mannebladene er rett arena lenger.

Julen nærmer seg, og under juletrærne kommer det til å være mange harde pakker både til og fra kvinner. Kvinner kjøper nemlig gadgets som aldri før, og utviklingen peker kun i én retning.

Ifølge en stor undersøkelse fra Nielsen kontrollerer kvinner størstedelen av kjøpsbeslutningene, og tallet vokser. Det er også noe som merkes på teknologi- og gadgetmarkedet, hvor andelen av kvinnelige kunder er sterk vekst. Hos gadgetbutikken CoolStuff.no har man flere kvinnelige kunder enn mannlige.

– Vi har en overvekt av kvinnelige kunder, og tallet stiger litt fra måned til måned. Kvinnene kjøper, ikke overraskende, langt flere brukbare ting innenfor kategoriene hjem og livsstil, mens menn kjøper spill- og teknikkgadgets, forteller Country Manager Stig Hubred.

To av de mest populære produktene fra CoolStuff er henholdsvis en sjokoladefontene og en badevekt som automatisk sender informasjon videre til ens smartphone.

Kvinner tenner på opplevelser fremfor teknologi
I tre år har det danske forskningsprosjektet Female Interaction undersøkt hvor mye design betyr for kvinner når de benytter avansert elektronikk. Prosjektet er igangsatt av Erhvervs- og Byggestyrelsen i Danmark, for å sette fokus på hvordan forretninger på best mulig måte kan målrette kvinner.

En av konklusjonene er at teknologien skal gjøres usynlig. Fokus på opplevelser fremfor teknologi har også i lang tid vært et hovedbudskap for digital trendanalytiker Christiane Vejlø, som står bak to store undersøkelser om teknologitrender og kvinner.

– Det viktigste er ofte hva produktet kan gjøre i praksis, og ikke hvilke tekniske spesifikasjoner produktet har, forteller Christiane Vejlø.

Markedsføringen treffer feil
Utviklingen gjør at forretninger blir nødt til å målrette markedsføringen langt bedre. Ofte ser man at teknologi markedsføres i manneblader med en lettkledd kvinne på forsiden, men det er et foreldet syn på saken, mener man hos CoolStuff.no.

– Vi blir ofte kontaktet av annonseselgere som kan fortelle at de kan rette annonser mot menn mellom 20 og 30 år, som i deres øyne er vår hovedmålgruppe. Sannheten er at kvinner kjøper langt mer, og det skal vi helt klart tilpasse vår markedsføring til. Vi markedsfører oss for eksempel gjennom en del kvinnelige bloggere, og treffer gjennom det en utrolig sterk målgruppe. Utover det har vi allerede stort fokus på å kjøpe inn produkter som tiltrekkes av denne målgruppen, forteller Stig Hubred.

Legg igjen en kommentar