Kanonsalg på mobilen for Gule Sider

Gule Sider og morselskapet Eniro solgte mobilprodukter for mer enn 100 millioner kroner i fjor. De har tatt app-utviklingen inn i konsernet.

Gule Sider på mobilen har mer enn 260 000 unike brukere hver uke og er blant landets best brukte mobiltjenester.

Tjenesten  har vunnet flere priser og ble blant annet kåret til ”Årets beste mobile app” under Mobile Awards i fjor.

Nå har Gule Sider, sammen med tilsvarende tjenester i Sverige og Danmark, allerede solgt mobile produkter for over 100 millioner svenske kroner.

Var tidlig ute

–  Vi ser at søk etter produkter, bedrifter, telefonnummer og kart er populære tjenester når man er på farten. Gule Sider har vært tidlig ute med å skape nye løsninger for brukere og kunder på mobilen. Det er noe av bakgrunnen for den suksessen vi har hatt på mobil, sier nordisk mobildirektør i Eniro, Tommi Larsen.

Norsk sentrum for mobilutvikling
På Skullerud i Oslo sitter jobber mer enn 20 personer med utvikling av mobile tjenester for Eniro i Skandinavia og Polen.   

–  Man er nødt til å se utenfor  egen komfortsone og utfordre de tekniske miljøene, for å lykkes med mobile løsninger. Ny teknologi oppdages  over natten, forandrer alt,  for så å bli ”vanlig” en uke senere, forteller Larsen.

Vil utvikle kompetansen selv

Derfor har Eniro også valgt å ta mesteparten av utviklingen internt det siste året. Det mener Larsen er en trend som vil forsterke seg.

–  For et par år siden var det mest mindre og nystartede byråer som utviklet mobile løsninger for de større bedriftene. Nå ser flere og flere mobile løsninger som en del av kjernevirksomheten, og velger i større grad å eie og utvikle kompetansen selv, forteller Tommi Larsen.

Søkeannonsering
Gule Sider selger først og fremst søkeannonsering i mobilen, men også egne tjenester for mobile hjemmesider. I Norge har selskapet mer enn 15 000 bedrifter som kunder av sin mobilløsning.

–  Det er viktig for oss å tilby løsninger som er nyttige og gir effekt for små og mellomstore bedrifter. Vi ser at mange bedrifter har lagt mye vekt på å utvikle gode nettsider, men er mindre forberedt på at søk etter produkter og tjenester flytter seg over til mobilen. Når vi da vet at antall brukersesjoner på Gule Sider på mobilen har økt med 324% det siste året, mener vi at behovet for mobile annonseringsløsninger også vil øke i 2012, sier Tommi Larsen.

 

Legg igjen en kommentar