Rekordomsetning for SAS Institute

SAS Institute oppnådde i 2011 et rekordomsetning på 2,725 milliarder dollar, en vekst på tolv prosent. I Norge hadde de en vekst på åtte prosent.

De nordiske og baltiske markedene oppnådde en vekst på seks prosent og endte med en omsetning på totalt 160 millioner Euro.

Store datamengder førte til vekst innen SAS sitt kjerneområde, forretningsanalyse, med markant oppdragsøkning innen informasjonsledelse, risikohåndtering og kundeintelligens.

I Norge opplevde SAS Institute markant vekst i etterspørsel fra offentlig sektor, spesielt fra helsesektoren.

Fikk store oppdrag
– Å sikre bedre informasjon og tilgjengelighet av viktige virksomhetsdata i alle nivå i store virksomheter er avgjørende for å kunne drive effektivt og for å styre bedre. Vår erfaring med å levere mer omfattende prosjekter ga oss i fjor nye store oppdrag for kunder som Helse Sør-Øst, Statoil og EnterCard, sier administrerende direktør Kåre Nygård (bildet) for SAS Instute i Norge .

Samarbeidet over grensene

Fjoråret resulterte i en vekst på åtte prosent for SAS Institute i Norge. Det gode resultatet gjenspeiler i stor grad samarbeidet som er opprettet mellom hovedkontorene i Norden og Baltikum.

– 2011 ble et veldig godt år for SAS Institute, både i den nordiske regionen og globalt. Kombinasjonen av sterk lokal forankring med regional størrelse og kapasitet, bidro til at vi kunne møte etterspørselen innen forretningsanalyse effektivt. Stadig flere organisasjoner forstår verdien av å benytte analyse for å kunne gjøre bedre beslutninger, sier regionsdirektør
Bent Sørensen.

– Det sterke og gode samarbeidet vi har etablert i Norden og Baltikum har gjort oss rustet til å konkurrere om større og mer komplekse prosjekter. Dette har vært en sterk bidragsyter til veksten vår, legger Sørensen til.

36 år med vekst
SAS Institute oppnådde et rekordresultat med inntekter på totalt US$ 2,725 mrd i 2011.

Selskapet oppnådde dermed tosifret vekst for 36. året på rad, i et år hvor bedrifter opplevde å måtte grave dypt i deres voksende mengder av data for å avdekke forretningsmuligheter.

– Selskaper har tillit til at SAS Business Analytics kan løse de mest krevende oppgavene, fra å øke inntektene ved forbedring av prisstrategier til å stoppe tap knyttet til svindel. Alle store bransjer har suksesshistorier relatert til SAS sine løsninger som er verdt å nevne. Vi arbeider hardt for å oppnå optimale resultater på de utfordringene kundene gir oss. Det er nettopp derfor vi eksisterer. Vår rolle i deres suksess tar vi på alvor, sier konsernsjef Jim Goodnight.

Avdekker svindel

Inntektsveksten forekom innen alle løsninger og bransjer. Programvare for å avdekke svindel fikk en tresifret økning. Inntektene på on-demand løsninger opplevde vekst på nærmere 50 prosent.

Vekst innen analyse og informasjonsledelsesløsninger var tosifret, og det samme gjaldt kundeintelligens, retail, risk- og logistikkløsninger.

 

Legg igjen en kommentar