Rask overføring av mobilnr. for LUDOs kunder

Er du usikker på hva som skjer med fremtiden til mobiloperatøren LUDO? Slik går du frem dersom du vil overføre nummeret ditt til en annen operatør.

Les også: Idar Vollviks LUDO mobil er begjært konkurs

Ventelo har varslet Post- og teletilsynet (PT) at selskapet vil stenge LUDO mobil ute fra deres nett på grunn av en økonomisk konflikt mellom selskapene.

Kundene i LUDO må derfor kjøpe abonnement i et annet selskap, og dette haster.

Kunder som står i fare for å miste telefonforbindelsen, skal ha varsel minst en måned før det skjer.

PT sier de ikke kan se at LUDO har fulgt regelverket og varslet sine kunder i tide om at de kan bli stående uten mobilforbindelse fra fredag 3. februar.

Les også: Game over for LUDOs mobiltjenester 3. februar

Kundene har dermed svært kort tid på seg til å finne nytt mobilselskap og abonnement.

Slik skjer porteringen

I Norge kan kunder velge om de vil ta med seg sitt eksisterende telefonnummer når de bytter selskap, eller etablere et nytt nummer i det nye kundeforholdet.

Hvis man vil ta med seg nummeret (portering), skal operasjonen normalt ikke ta lenger tid enn fem virkedager. Dette vil si at tiden er knapp for kunder som vil ha med seg sitt ”LUDO-nummer” videre til et annet mobilselskap.

Hvis man velger å etablere nytt nummer, kan abonnementet være aktivt straks man mottar nytt SMI-kort, enten i butikk eller via post.

Flere jakter på LUDO-kundene

PT har registrert at flere mobilselskap gir uttrykk for at de kan ta imot nye kunder som vil beholde sitt gamle nummer, raskere enn normalt.

– Dette viser at mange kunder vil rekke å få seg ny mobilleverandør før LUDO eventuelt stenges ned fredag 3. februar. Det er positivt at disse kundene nå blir kjent med tilbud fra flere leverandører, og dermed kan velge blant de mange mobilselskapene vi har i Norge, sier direktør Torstein Olsen i Post- og teletilsynet.

– I dag vil de færreste ønske å være lenge uten mobilabonnement, og derfor er det bra at kundene nå får nye avtaler på plass så fort det lar seg gjøre, sier Olsen.

Les også: Slik forklarer Idar Vollvik konkursbegjæringen. Nå truer han Ventelo med konkurs!

Kan bli værende hos Ventelo

LUDO-kundene kan også velge å bli kunde direkte i Ventelo, som har leid linjer til LUDO. Et slikt bytte krever ikke at kunden må ha nytt SIM-kort.

Både den som skal flytte et nummer eller etablere et nytt, må være juridisk eier av abonnementet og over 18 år.

2 kommentarer om “Rask overføring av mobilnr. for LUDOs kunder

  1. LUDO mobil sine kunder mister ikke forbindelse. Forlig inngått men Ventelo. Full seier til LUDO. Dere må følge med i timen folkens.

Legg igjen en kommentar