Norske bedrifter mangler helhetlig mobilstrategi

– Jeg er overrasket over at ikke flere norske virksomheter har større fokus på mobile løsninger, sier Svein Storjord, som leder mobildelen av Software 2012 som pågår nå.

– Du kommer ikke utenom mobilitet og mobilplattformer dersom du jobber med IT i dag. Vi ser her på Software 2012 at mange IT-folk er opptatt av dette, men at de kanskje ikke har kommet langt nok med implementeringsarbeidet hos norske bedrifter, konserner, organisasjoner og ikke minst; i offentlig sektor, sier styreleder Svein Storjord.

Han er styreleder i Den norske Dataforenings faggruppe for mobil strategi. Til daglig er han partner hos IT-konsulentselskapet Antares Gruppen.

Ubenyttet potensiale

Faggruppen for mobil strategi mener at det er et stort og ubenyttet potensiale for smarte mobile løsninger og man ser bare toppen av isfjellet i dag.  Uavhengig av hvilken bransje så viste Software 2012 at det skjer det mye i mobilmarkedet som faggruppen mener er inne i en modningsfase.

Under mobildelen på Sowtware 2012 var det i dag mellom 60 og 100 personer som fulgte hvert enkelt foredrag. Software2012 er årets viktigste treff for dem som jobber med IT og web.

Konferansen samler over 1000 IT-, mobil- og webfolk fra hele landet i tre dager.

HTML 5 er bra, men ikke til alt

På morgen i dag var det foredrag fra Bekk Consulting om hvordan norske bedrifter, organisasjoner og offentlig virksomhet raskest bør krysse det de kaller mobilplattform-elva.

–  Dette var et foredrag som gikk rett I hjertet på det norske IT-folk snarest må sette seg inn i. Det samme er det hvordan IT-folk kan bruke HTML 5 til såkalte rike klienter. HTML 5 er bra, men ikke til alt. Derfor har vi forsøkt å fortelle deltagere på Software 2012 om dette og hvilke løsninger de bør gå for, sier Svein Storjord.

Helhetlig strategi må til

– Google har slagordet “Mobile first”. Er dette en fremgangsmåte noe norske virksomheter kan lære noe av?

–  Det er klart de kan! Men jeg tror at først så må mobilitet inn som et strategisk grep i norske bedrifter og organisasjoner. I dag er mobilsatsingen i norsk næringsliv og offentlig sektor stort sett enkeltstående tilfeller og ikke som en del av en helhetlig strategi i virksomhetene, enten de nå befinner seg i privat- eller offentlig sektor, sier Svein Storjord.

Stort rush av påmeldinger

Påmeldingen til Software har vært jevn, men de ssiste dagene har Dataforeningen opplevd et rush av påmeldinger og henvendelser.

–  Vi ser at norske IT-folk har et stort behov for å oppdatere seg, ikke bare om mobilitet, men også om andre aktuelle ting som de vil ha behov for i det daglige. Jeg tror at hungeren etter slike nyttige tips og lærdom gjør at vi i dag hadde over 300 deltagere på Software 2012, sier markedsdirektør Edgar Valdmanis i Den norske Dataforening.

Software 2012 fortsetter også i morgen (torsdag 9. februar) på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo.

Legg igjen en kommentar