Slik klager du på høy apps-regning

Hva gjør du når barna har kjøpt spill til nettbrett og mobil eller brukt tusenvis av kroner på kjøp inne i applikasjoner? Her er oppskriften til Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet sier at de får mange henvendelser fra foreldre som har opplevd å få regninger på flere tusen kroner etter at barna har lastet ned spill, eller kjøpt ulike ting inne i et spill til mobil og nettbrett som i utgangspunktet var gratis å laste ned.

Her får du råd om hva du kan gjøre dersom du får en slik regning:

1.    Stans muligheten for videre kjøp
For å forhindre at barna kjøper mer bør du endre passordet som er knyttet opp til kontoen din og holde dette hemmelig. Du kan også legge inn flere begrensninger i mulighetene for å kjøpe.

Ønsker du å skru av muligheten for å kunne kjøpe inne i spill gjør du slik:

Gå inn på Innstillinger → Generelt → Restriksjoner → Skru av «Kjøp i program».

En annen mulighet er å opprette en egen konto som ikke har et kredittkort knyttet til seg, for eksempel hvis barna har fått en egen iPhone eller du selv ikke har behov for å gjøre noen kjøp med telefonen. Fremgangsmåten for dette finner du her.

Hvis du ikke har oppdatert mobiltelefonen eller nettbrettet til den seneste versjonen, er det viktig å være oppmerksom på at iTunes Store-passordet “huskes” i 15 minutter. Det vil si at ved nye kjøp innenfor disse 15 minuttene blir man ikke bedt om å taste passordet på nytt. Dersom du gjør et nytt kjøp i løpet av 15 minutter etter at passordet er tastet inn, forlenges perioden som passordet “huskes” med nye 15 minutter.

Hvis du har oppdatert mobiltelefonen eller nettbrettet til den seneste versjonen, kan du velge om du vil bli bedt om å oppgi passordet ditt ved hver transaksjon, eller om du fortsatt ønsker å ha et 15 minutters vindu for flere kjøp.

2.    Ta kontakt med selskapet spillet er kjøpt hos og med banken
For å kreve pengen tilbake bør du ta kontakt direkte med de som barna har kjøpt fra, for eksempel Apple når det gjelder kjøp i iTunes Store.

Kontaktinformasjon til Apple finner du her.

Når barna har brukt ditt kredittkort til å kjøpe uten din tillatelse, kan du også kreve pengene refundert fra banken eller kredittkortselskapet. Det er derfor viktig at du tar kontakt med de som har utstedt kortet ditt og gjør dem klar over at kjøpet er gjort av en mindreårig uten at du visste om det.

3.    Klag eventuelt saken videre til Finansklagenemnda
Dersom du ikke når fram med din klage til banken, eller de som spillet er kjøpt hos, kan du be om at Finansklagenemnda behandler saken.

Nemndas behandling av saken kan kun skje dersom du først har tatt kontakt med kredittkortselskapet ditt og fått avslag på din klage. Du må klage skriftlig.

4.    Råd og hjelp til å klage
Ønsker du ytterligere råd eller hjelp i saken din kan du ta kontakt med Forbrukerrådet på tlf. 03737.

Du kan også ta kontakt med Finansklagenemnda på tlf. 23 13 19 60 dersom du har spørsmål om hvordan du skal klage eller om saksgangen der.

Hva kan Forbrukerombudet gjøre?
Forbrukerombudet fører tilsyn med markedsføringsloven, og vi kan derfor pålegge næringsdrivende å endre markedsføring eller urimelige avtalevilkår.

Forbrukerombudet har ikke myndighet til å hjelpe deg med å få tilbake pengene i din konkrete sak. En klage på ulovlig markedsføring eller urimelige avtalevilkår til Forbrukerombudet kan imidlertid forhindre at andre forbrukere blir rammet i fremtiden.

Dersom du vil klage på ulovlig markedsføring, kan du bruke klageskjema som du finner du her. Det er fint om du legger ved en kopi av, eller en lenke til, markedsføringen som du ønsker å klage på, opplyser Forbrukerombudet i en pressemelding.

Legg igjen en kommentar