Etterlyser mer innovasjon i norsk mobilbransje

– Hvor ble det av den Norske innovasjonen innen mobiltelefoni?  Den reiste ut! Helge Steen-Johnsen kritiserer operatørene og etterlyser mer nyskapning innen norsk mobilbransje.

På mobilkonferansen 2012 i Kristiansand hadde Helge Steen-Johnsen, daglig leder i SJ-Capital åpningsinnlegget med tittelen «Hvor står mobilmarkedet våren 2012 i Norge og internasjonalt».

Hovedmålet med innlegget var å sette ting i perspektiv og få frem tanken «Think Mobile».

– I en statusrapport om mobilmarkedet er det håpløst å komme utenom de store tallene. En kort personlig oppsummering: 60 – 70 prosent av alle mobiltelefoner som selges er smarte, 55 prosent av Norge er brukere på Facebook, 75 prosent av husstandene har tilgang til bredbånd, Iphonebrukere tror de har 4G, sier Helge Steen-Johnsen.

Microsoft kommer som en kule

I sitt foredrag sa mobileksperten at i Norge er kampen om operativsystem mellom IiPhone og Android.  Mens Symbian dør ut kommer Windows Mobile 7 med ukjent hastighet. Antall app-er som mål for operativsystemets popularitet tones ned, vi bruker tross alt bare cirka 10. Da spiller det ingen rolle om det er 100 000 eller 500 000 bare de rette er tilgjengelige.

Med dagens utvikling er det ikke tvil om at mobilen vil være den viktigste kommunikasjonsenheten for fremtiden.  Google har også tidligere lagt ut slagordet «Mobile first»

Look to … utlandet

– På 90-tallet var slagordet «Look to Norway». Bedriftene og innholdsleverandørene organiserte seg og etablerte møtearenaer med teleleverandørene hvor samarbeid stod i fokus. Dette resulterte i at vi var ledende på mobil innovasjon. Disse arenaene er nå borte, sier Steen-Johnsen

Få norske bedrifter har i dag posisjonert seg som innovative innen for IT bransjen. Krav til rask, høy og sikker avkasting har gjort at de store aktørene satser på utflytting til nye markeder hvor gamle tjenester og erfaringer kan gjenbrukes så å si uten risiko. Som Helge formulerte det: «Innovasjon er strukturert kaos, vi har for mye struktur akkurat nå».

Flagger ut

Hva med de som er innovative i dag, jo, de møter så stor motgang i startfasen at de flagger ut som f.eks. Silje Bipper Vallestad, mens de som oppnår suksess selges til utlandet eks. Fast og Tandberg. Hvor lenge Opera vil være norsk er, etter foredragsholderens oppfatning, et spørsmål om måneder.

– For å få orden på dette må de store lokomotivene som Telenor og Netcom sette seg sammen i førersete og ta ansvar for tilrettelegging for et sterkt innovasjonsmiljø f.eks. ved å bygge felles infrastruktur for betalingstjenester, sier Helge Steen-Johnsen.

I dag er det for mange individuelle løsninger. Med mer samarbeid og gjenbruk av 90-tallets innstilling kan vi fortsatt komme oss inn i rodeoringen og ikke bare sitte på gjerdet og se på.

Et siste innspill fra Helge Steen-Johnsen går til alle;  «Vinnere våger, noen våger ikke».

Foto: Trond Heggelund

Legg igjen en kommentar