Tap av mobile enheter skaper bekymring

Om lag 1,1 millioner identiteter ble i snitt stjålet per databrudd i 2011, en dramatisk økning i forhold til alle andre år i Symantecs trusselrapports historie.

Den største trusselen kommer fra hacking som avslørte 187 millioner identiteter i 2011.

Men den vanligste årsaken til databrudd som kan lede til identitetstyveri er mistete eller stjålne datamaskiner, smarttelefoner, USB-pinner eller andre databærere.

Disse databruddene sto for avsløring av 18.5 millioner identiteter.

Stadig mer sensitiv info

– Etter hvert som Bring your Own Device-trenden vokser, vil ansatte lagre stadig mer sensitiv informasjon på mobile enheter, sier Hans Peter Østrem i Symantec Norge.

– Mange kobler sine egne enheter på bedriftsnettverket raskere enn IT-avdelingen kan følge med og sikre og administrere dem, sier han.

La ut «agn»

I et forsøk nylig plasserte Symantec ut 50 «gjenglemte» smartmobiler på offentlige steder og fulgte med hva som skjedde med dem via spesialutviklet programvare.

Forsøket viste at 96 prosent av tapte mobiltelefoner – og inkludert den halvparten som ble levert tilbake – utsettes for noen form for databrudd.

Les mer her om The Symantec Smartphone Honey Stick Project .

2 kommentarer om “Tap av mobile enheter skaper bekymring

  1. Egentlig ganske skremmende! Ikke ha en mobil uten passord på en eller annen måte (go PIN-kode teller ikke).

    Forsøket med «agn» var stilig. Men nøyaktig hva ble gjort? Hvis jeg finner en mobil vil jeg anse det som direkte sannsynlig at jeg vil prøve å se om jeg finner en kontakt som f.eks. heter «Hjem» da det vil hjelpe på å få telefonen frem til riktig person. Men vil det da telle som et «databrudd»? I den undersøkelsen kan det jo virke slik….

  2. Det står litt mer detaljer i PDF’en til Symantec.

    Der står det blant annet at 83% aksesserte «firma-data». Firma-data ble da definert som to HR-dokumenter lagret som på mobilen, jobbmail-konto og en app kalt «Remote Admin».

    Dette skulle ikke være nødvendig for å finne eieren.

    Når da i tillegg bare 50% av telefonene fant veien tilbake til eierene, betyr det at ganske mange lette igjennom jobb-mail, jobb-dokumenter, bilder, sosiale medier osv, hvor de garantert burde funnet ut hvem som eier telefonen, uten å prøve å få levert den tilbake.

Legg igjen en kommentar