Telenor lanserer sin egen butikk med digitalt innhold

En løsning fra Alcatel-Lucent gjør det mulig å levere relevant digitalt innhold til Telenors kunder. Digital-sjef Kristin Skogen Lund mener butikken hjelper Telenor med å levere mere spennende tjenester.

Digital Media Store fra Alcatel-Lucent åpner for one-stop tilgang til musikk, spill, applikasjoner, e-bøker og video til de fleste plattformer som finnes.

Gjennom en avtale med Alcatel-Lucent lanserer nå Telenor sin egen butikk med digital innhold. Dette gjør det mulig for Telenors kunder å få enkel tilgang til relevant digitalt innhold gjennom Telenors egen butikk, slik som musikk, ulike applikasjoner, spill, e-bøker og video.

Telenors kunder i Serbia er de første som tar i bruk løsningen som ble kommersielt lansert i mai.

Skal serve smarttelefoner

– Digital innholdsdistribusjon blir mer og mer viktig. Det å lansere vår egen butikk for digitalt innhold utvikler vår evne til å levere spennende tjenester til våre kunder, og hjelper oss å være relevante i forholdet til dem. Vi valgte Alcatel-Lucents løsning for å gjøre det enkelt for alle Telenor-selskapene å opprette og drifte en lokal butikk. Det var også spesielt viktig å ha en fleksibel løsning som dekker alle innholds-kategorier og som fungerer på tvers av det utstyret kunden måtte ha, inkludert smarttelefoner og feature-telefoner. Avtalen gir oss støtte innenfor tre områder; installasjon og plattform hosting, innholdshåndtering og innholdssourcing og salg, sier Kristin Skogen Lund, leder av Telenor Digital Services.

Alt ligger i skyen

Alcatel-Lucents Digital Media Store (DMS) gjør det mulig for Telenor å tilby sine kunder et rikt utvalg av innhold og tjenester fra en enkel, cloud-basert «underholdnings-hub».

Istedenfor å søke etter innhold hos mange ulike leverandører som kanskje ikke tilbyr løsninger for akkurat den mobiltelefonen eller nettbrett som kunden har, sørger DMS for at kunden kan laste ned og ta i bruk innhold på tvers av de løsningene de måtte ha, inkludert PC, smart-telefon og nettbrett.

Lett å tilpasse 

Fordi DMS er cloud-basert kan Telenor raskt opprette lokale butikker uten å etablere ny infrastruktur. Med små lokale tilpasninger kan løsningen settes opp i andre land.

Slik vil Telenor raskt kunne lansere avanserte og varierte innholdstjenester i de ulike markedene Telenor er i til en lavere kostnad.

Løsningen skaper også fleksibilitet i forhold innholdsleverandører, og gjør det mulig å utvide distribusjonsavtaler på innholdssiden til nye markeder.

Fremhever fleksibilitet

– Hvert land har ulike type kunder, og Telenor har et stort mangfold blant sine abonnenter. Derfor er fleksibiliteten og tilpasningsmulighetene som ligger i DMS-løsningen spesielt egnet for Telenor når de skal møte de ulike behovene hos kunder både i modne og mer umodne markeder i Europa og Asia, sier Adolfo Hernandez, leder av Alcatel-Lucents Software, Services & Solutions avdeling.

Legg igjen en kommentar